Maj 2019

1-2 maj

Vi upptäckte att det läckt in vatten i en av akterkojerna och fick riva ner takpanel och försöka lossa en mutter som underifrån håller pushpit på plats. Det krävdes en gummimänniska för att komma åt den. Sedan tätade vi hålet med sikaflex uppifrån och satte sedan tillbaka allt. Därefter blev det att klorintvätta 2 täcken, fodralet till bäddmadrassen samt madrassen, som tagit skada av läckaget med mögel och fläckar. Hoppas nu att det är tätt.

Båtplatsen är betald och allt klart för sjösättning imorgon bitti kl 09.00.


3-5 maj

Sjösättningen gick bra och vi satte av ner mot Meganisi och ”Midsommarviken”. Då vi rullade ut förseglet märkte vi att förstagsprofilen delat sig i övre skarven. Då vi lagt till kunde vi ta ner seglet och hissa upp kapten som satte dit de 2 skruvar som fattades med låsolja. Därefter upp igen med seglet och nu verkar allt fungera bra. Det är varmt i vattnet, 20 grader, så det blev ett premiärdopp. Det är otroligt grönt och det finns fina ängsblommor att plocka i diket.

Prognosen är nu kulingvarning med åska och regn i 4 dagar så det blir att kura ihop sig i båten.


5-7 maj -19

Vi har legat för kulinvarning (S-SO) med åska i Midsommarviken på Meganisi och flyttat oss en gång genom att flytta aktertamparna med ankaret i. Då vinden nästa dag kom från sidan (V) släppte vi landförtöjningen och svajade bara på ankaret. Nu ska vinden komma från NV och då blir det  skvalpigt så vi lägger oss på motstående strand i lä med landförtöjning. Passar på att köra motor ett tag för att få varmvatten och kunna ladda datorer och mobiler.

Konstigt nog har det inte blåst mycket här i viken, bara vindbyar, och åska hördes bara på långt håll in över fastlandet. Stundtals strålande sol med någon enstaka regnskur har gjort att vi kunnat gå till Vathi och handlat och också ätit lunch där en dag. Vi hittade den andra stigen som går rakt upp från stranden vi ligger vid. Vi slipper då ro in till badstranden.  Lite trasslig och brant att ta sig upp för men bra väg sedan.
Skönt med ett dopp, styrman, och dusch (båda) på akterdäck efter promenaden. Många fåglar ser vi , närmast på båten svalor, men också talgoxar mfl.

Kapten har kopplat om solcellerna till de olika regulatorerna då de laddade för mycket och varningssignalen ljöd.


8 maj

Idag körde vi till Nidri på Lefkas för att bunkra, tvätta och besöka Port Police. Grekerna har nämligen infört en skatt på fritidsbåtar TEPAI som ska börja gälla från 9:e maj. Den har skjutits upp några gånger, men vi tyckte det var bäst att anmäla oss för att undvika straffavgift. Webbsidan kan användas och den börjar fungera imorgon, enl PP. Man behöver inte betala första dagen utan har några dagar (till den 18 maj) på sig. Det ska bli spännande att se hur detta ska fungera. Vi ligger kvar på svaj i Nidri för att försöka imorgon, om inte webbsidan krashar. Det är en hel del båtar i farten och ska alla in samtidigt kan det bli kaos.


9-11 maj

Det har nu gått att registrera båten för skatten. Nu väntar vi på att per mejl få det 20-siffriga nummer som ska användas som identifiering för inbetalning.

Vi beställer nya förbrukningsbatterier på Nidri Marina. De befintliga laddar bra men behåller sen inte spänningen över natten. Vi måste stänga av allt utom kylen för att klara natten. Planerar montering måndag 13 maj vid deras brygga.

Vi har lämnat Nidri och ligger vid stranden av midsommarviken på Meganisi. Här finns ett fyrtal båtar i viken-ingen rush än.Vi vandrar till Vathi och träffar våra båtvänner i Cadencia och s/y Ayla som ligger vid kajen. En stund på baren och 2-timmars samtal i solen och med utsikt över den vackra byn och hamnen.

Åter i vår vik badar vi och äter i sittbrunnen medan solen går ner. Natten blir lugn förutom att det går in vågor under några timmar på natten. Ankaret sitter. Lördag morgon bjuder på vackert väder och svaga vindar.


12-13 maj

Söndag fyttar vi oss till Lilla Vathi på Meganisi. Där finns också våra båtvänner i Cadencia och s/y Ayla och det blir gemensam promenad på ön och så småningom en drink före maten på Pinta. Det dåliga vädret kom med regn senare på kvällen och natten.

Måndag tar vi oss till Nidri Marina och hämtar våra ny batterier. Vi hade tur att få ut de gamla innan regnet satte fart igen. Att motera de nya (3 x 100 Ah Gel, 850 Euro) krävde lite trixande och finurligt arbete av kapten. Det är tungt, trångt och besvärligt. Men nu fungerar det tillfredsställande.
Vi hinner också handla mellan ett par regnskurar. Detta är, enligt seglare som varit länge här, den kallaste och regnigaste maj månad på 15 år.


14-15 maj

På morgnarna har det vräkt ner regn så jollen hade 10 cm ovanför durkarna båda dagarna. Sedan klarnar det upp och blir bra väder på eftermiddagarna.

Tisdag var vi kvar i Nidri och uppvaktade Port Police angående skatten som inte går att betala eftersom vi inte fått mejlet med vårt registreringsnummer. Det ska komma någon person dit på torsdag som kan datorer och kan hjälpa till?! Vi flyttar oss till Midsommarviken och svajar över natten.

Onsdag vräker regnet ner på morgonen men då det slutar vid 11-tiden ger vi oss norrut mot Palairos. Det är svart på himlen framför oss, men vi sätter segel och glider i 5 knop och det klarnar det upp mer och mer. När vi närmar oss hamnen, och tagit ner seglen, ser vi en HR med norsk flagga som kommer ikapp oss snett bakifrån från styrbords sida. Han är upphinnande, men sätter full fart på sin båt och försöker tränga sig före oss vid inloppet till hamnen. Vi viker inte undan och han håller på att gå rakt in i piren innan han får stopp på sin båt. Vi väjer förstås så det inte händer någon allvarlig olycka. Vi talar sedan med några väl valda ord om vilken idiot han är och damen ombord ropar ”Sorry”.

Vår båt var redo att gå in i hamn med fendrar och linor på plats. Han var inte alls förberedd. Båtbesättningarna som låg i hamnen vinkade in oss och hjälpte oss att lägga till. Norrmannen fick klara sig själv. Han kom senare och bad om ursäkt att han ”körde lite nära oss” (frun har nog gett honom en skrapa också) och att han inte såg att det var grunt vid kajkanten? Kapten sa, ”ok, men jag vill inte prata mer om det”, och vände ryggen åt honom. (Ingen ide att diskutera med idioter tyckte kapten).

Vi tar sen en lång promenad i byn och längs strandpromenaden. Allt är sig likt men de håller på att reparera gatan som går längs stranden. Hoppas den blir klar tills säsongen drar igång här. Det är fortfarande off-season.


16 maj

Ligger kvar i Palairos. Lugn natt och inget regn! Handtvättat på morgonen och sen en promenad längs norra strandvägen. Vi har letat efter några brädbitar för komplettering av landgången, utan resultat, men idag hittade vi en söndrig fraktpall med några lösa bitar som vi tog med oss. Efter kapning och slipning med sandpapper blev det fina bitar. Nu behöver vi några tvingar eftersom vi dumt nog tog hem dem förra året. Det blåser upp (8-10 m/s S) och båtarna häver i hamnen. Det är fullt här så några seglare som kom idag fick vända om till annan hamn.

En skeppshund, modell tax, blev schamponerad och duschad på kajen. Den såg nöjd ut när husse torkade den med handduk efteråt.

Vi lyckas äntligen, efter att ha gjort en ny registrering, att betala båtskatten, TEPAI. Det är en oerhört dålig webbsida och vissa uppgifter de ska ha undrar man varför, t ex mor och fars namn. Vi får ett mejl med det 20 siffriga numret som ska identifiera oss som betalare. Vilken mottagaren är går inte att läsa sig till någonstans.någonstans. Men så här ska det göras:

En internationell betalning via din internetbank i Sverige ska aviseras till:
– (mottagare) Ministry of Finance
– (adress) 10, K.Servias st, 10562 Athens
– (IBAN) GR1201000230000000481090510
Mottagande bank är: BNGRGRAA
Som betalningsmeddelande anger det 20-siffriga numret som du erhållit via din registreringsbekräftelse.


17 maj

Vi kör över till Nidri, ankrar i Tranquil bay, ror in och köper 4 tvingar och 60 rostfria skruvar i järnhandeln. Vi hittar också en ny supermarket med större sortiment än de flesta i Nidri. I vinbutiken fyller vi upp ryggsäckarna och får en flaska gratis av handlaren. Stamkunder?

Nu ger vi oss av till Midsommarviken där två av våra vänner ligger samt ytterligare två andra svenska båtar. Ska vi byta namn till Svenskviken?

Allt som strular börjar nu likna varje dagstrul. Efter att ha tätat en skylight är det nu två som behöver smörjas då de går för trögt att vrida om handtagen.


18 maj

Lördag är det fint väder och vi har på morgonen tagit en lång promenad till  den s k Fyrviken. Vi var 6 st i Aylas dinge som motorerade till Minas. Därifrån gick vi längs den vackra vägen längs stranden, och genade på ”spindelstigen” över till Fyrviken. Namnet kommer sig av att det finns en fyr längst ut på udden. Här finns en liten fiskehamn och några tavernor. Några fiskebåtar är dekorativa vrak medan andra underhålls och används. Det går att lägga till med segelbåt vid stenkajen eller vid en av tavernornas bryggor, vilken inte är av bästa kvalitet. På hemvägen stannade vi kvar och åt lunch på Minas restaurang.

På kvällen provar vi gasolgrillen. De stora fina kotletterna är från slaktaren i Palairos.

I morse blev vi varse att främre toatanken är smockfull fast vi har haft den öppen och spolat. Den används bara för urin. Den har korkat igen sedan i höstas. Då vi kommer tillbaka från promenaden försöker vi få bort stoppet med ståltråd uppifrån men det händer inget. Styrman får, iförd våtdräkt och cyklop, dyka i med olika redskap, skruvmejsel, grillspett, och till slut ett långt rollerhandtag som kapten kapar så att det går att sticka upp i röret underifrån. Då lossnar proppen och hela kalaset brakar ut. Styrman sparkar sig bakåt för att slippa utflödet. Efter lite motionerande av kranarna fungerar det igen. Vi slapp lyfta hela båten, puh! Det ser ut som om papper som torkat satt igen avloppet.

Vi byter sida i viken inför SO kuling imorgon och ligger nu vid stranden igen tillsammans med Ayla och Cadencia.


sönd 19 maj

Promenad på förmiddagen till Vathi för brödinköp och för att titta på båtarna i hamnen. Den hårda vinden från SO som skulle blåsa under dagen märks knappt i viken. Några vindilar slår ner som visar att det trots allt blåser en del söderifrån.

Det blir senare en jättefin grillkväll med öppen eld på stranden tillsammans med s/y Ayla och Cadensias besättningar. En vacker men hungrig katt dök upp lockad av dofterna från grillen. Den fick förstås några köttbitar och rullade sig sedan nöjd och mätt. Vi ror oss till båtarna och njuter av de sista solstrålarna som värmer innan solens nedgång.


20 maj

Kapten snickrar på landgången. Sedan promenad till Vathi och lunch på ”Mr Beans” som fått sitt namn eftersom sonen som serverar är oerhört lik Mr Bean. Greksallad och varsin Mythos, 10 Euro.

Bad och dusch på akterdäck. Sedan mys i båten. Drink på Cadencia och middag i egen båt.


21 maj Meganisi-Astakos, 20 nm

Avgång vid 11-tiden söderut. Först provade vi ön Kastos södra vik, Port Leone, där vi legat ett par gånger tidigare år. Här var nu fiskenät utlagda med bojar i stort sett hela viken. Det var också mycket skräpigt i vattnet med plast och annat. Vi kände oss inte välkomna utan fortsatte till Astakos på fastlandssidan. Vi har goda minnen härifrån från förra året då vi besökt byn. Det var också nu en välkomnande stämning. Här finns både el och vatten gratis.

Vi handlade lite och tog en öl på närliggande bar. En engelsman som kom in med sin båt hade otur och lade sitt ankare så det inte räckte iland. Dessutom lossnade kättingens fäste i båten och han förlorade både ankare och 50 m kätting i havet. Han blev hjälpt att lägga sig långsides vid kajen och vi bistod med telefonnummer till en dykare vi fått kontakt med i Palairos. Fortsättning följer imorgon.

Kapten snickrar på landgången.

Vi äter middag  i vår båt som ligger vid stadskajen. Man kan inte låta bli att förundras när gatan emellan kajen och restaurangerna fylls med folk kl 21 och framåt med familjer och barn som leker, vänner äldre och unga som vandrar längs kajen och samtalar. Sedan äter de middag och umgås på kvällen. Vilket härligt folkliv dessa greker har, medan vi tittar på från vår skyddade plats i sittbrunnen. Det är ett härligt sorl med glada skratt och barnröster.


22 maj

Ligger kvar i Astakos. Promenader längs med vattnet men också upp i byn. Där blir man vid varje tomt utskälld av gårdens hund i olika tonarter. De gläfsiga är inte så farliga, men de med mörkt dovt skall känns det lite oroligt att gå förbi. Tursamt nog verkar de vara väl instängda bakom staket.

Engelsmannen utan ankare joggar och tvättar båten som ligger längs med kajen och tar upp tre platser. Han verkar inte oroa sig för det. Någon dykare har inte dykt upp!

Vi tvättar också Pinta ordentligt. Det är behövligt efter tre veckors kavande och en hel del regnande.


23 maj Astakos-Sami, 27 nm, 5 tim

Fin morgon och vi fick en kryssbog omkring 6-7 knop över till Kefalonia. Här vände vinden och det var gropigt omkring och i hamnen i Sami. Inga marineros finns på kajen så vi får välja var vi vill ligga, kajen eller pontonen. Vi tar pontonen eftersom vi då får vinden mer framifrån istället för rakt i sidan. Det står också folk på bryggan som vill hjälpa oss med tamparna. Det går hyggligt bra. Fler båtar kom efter oss med mer eller mindre svårigheter.

Vi går en sväng i den fina byn och handlar lite i en värlförsedd supermarket. Ikväll blir det greksallad i sittbrunnen, med mixad örtkrydda inköpt i Astakos. Nu smakar det äkta greksallad!

Det gungar rejält i båten. Det lugnar sig först vid läggdax.


24-26 maj

Vi ligger kvar i Sami för att fira styrmans födelsedag och vår bröllopsdag på lördag.

På fredagen var det stor show i viken av en mindre båt vars ankare hela tiden hakade upp sig. När de väl fick det i sjön draggade de. Till slut fick de lägga sig längs med en Amel 54:a för att få hjälp med ankarspelet. Alla vid bryggan var engagerade i tilläggningen. Det gick inte att få ordning på ankarspelet , så de fick lägga sig långsides inne vid kajen. Det urusla ankaret de har fungerar inte här i Grekland. Det får inte fäste utan hasar efter botten.

Kaptenen på båten sa att de skulle segla härifrån direkt till Croton i Italien, men avråddes av alla runt omkring. Skepparen och hans fru verkade inte ha någon erfarenhet av segling och båten var dåligt utrustad. Men på morgonen gav de sig iväg. Hoppas de klarade sig bra.

Det är lugnare i hamnen nu och vi kan ta långa promenader och äta på favoriten pizzeria Riviera. Här får man bra service och god hemlagad mat, efterrätt och vin från den färgstarka, trevliga värdinnans (Rena) familjs vingård. Hon har sytt dynor till stolarna och små fiffiga fodral till besticken.

Det är gratis att ligga här i hamnen, om det är bara denna månad eller har blivit någon ändring sedan förra året vet vi inte. Vi stannar ytterligare någon dag eftersom det ska bli regn på måndag.

Vi hade precis tankat över våra reservdunkar i tanken då tankbilen dök upp på bryggan. Vi fyllde på både i tanken och i dunkarna. Dyrt med 115 euro för 73 liter.

På söndag blev det en lagning av peken som spruckit och det höll på att ramla bort en bit. Limma och skruva. Nu kom åter tvingarna som vi köpte till landgången till användning igen.


27 maj

Hamnen i Sami blir knökfull. Också utsidan av pontonen är full med i huvudsak charterbåtar. Som tur är för dem är det sydliga vindar och inga höga vågor utanför hamnen, som när vi kom. Många olika nationaliteter ses, bl a från Ukraina. Några festar loss på kvällen och natten så det är lite svårt att somna.


28 maj Sami- Meganisi, 5 timmar

Vi avgår från Sami vid 10.30 tursamt nog utan att ha korsats av några andra ankare, vilket drabbat flera båtar. Vi får en härlig segling i 6-8 knop upp till Meganisi och Midsommarviken. Vi lägger till invid stranden. Vi grillar korv och njuter av lugnet. Det är varmare nu, 27 grader i luften och 21,5 i vattnet. Det blir bad och dusch på badbryggan. Vi spelar ett parti Quirkle. Nu väntar en lugn och stilla natt i härlig naturhamn.


29 maj, Meganisi

Vi ligger bra för sydliga vindar och kör med dingen runt udden till nästa vik till Minas bar. Två maskiner med tvätt fylls på och under tiden de tvättar tar vi en promenad till Vathi för att köpa bröd och grönsaker. Efter en timme är vi tillbaka och kan ta ur vår rena tvätt. Det kostar 5 euro per maskin. Här träffar vi våra svenska vänner som är och ”sanerar sig”, dvs duschar och fikar. Vi pratar ett tag innan vi ger oss hem till båten och hänger tvätt. Det är perfekt torkväder med sol och lagom vind. Vi ligger på 2,5 m djup mot sandstranden.

Det byggs otroligt mycket på Meganisi. Stora vackra stenvillor och komplex. De röjer också skogen, eller olivlundarna, som har blivit vildvuxen med åren. Motorsågar och arbetsmaskiner hörs hela dagarna. Det är också ganska tung trafik som kör på de smala vägarna. Det är på väg att bildas ett lyxområde här på ön.

Kanske är det inte många år kvar för oss båtturister att fritt röra oss i området. Båtlivet kontrolleras nu genom den s.k. DEPKAN samt skatten som ska betalas varje månad båten är i bruk i sjön. Vi märker också att priserna på de marinor som är upprustade och ligger vid större orter som Lefkas, Preveza har höjt sina avgifter betydligt. I Preveza marina betalar man nu 52 euro, för vår båt, per natt och på Cleopatra marina 46 euro plus el och vatten. Men än så länge är det gratis att ankra och vid vissa stadskajer.


30 maj, Meganisi-Varko bay, 1 timme

Motorgång, men härligt väder. Viken är nästan tom, enbart tre båtar till, och vi badar och njuter av det rena, turkosa vattnet som nu uppmäter 22 grader. Det är så grönt och fint runt om och långa sandstränder. Kvällsljuset går i rosa och violetta toner. Det är stilla och tyst på kvällen och natten, men på morgonen börjar motorsågar höras från kl 7 även här.


31 maj, Varko-Preveza, 4 timmar med broöppning

Vi lättar ankar och går genom Lefkas kanal upp till Preveza. Vi får köra sakta i kanalen för att inte komma för tidigt till broöppningen, kl 13. I Preveza lägger vi till mot stadskajen som börjar fyllas med båtar. Tur att vi kom i tid. Vi lägger ut 60 m ankarkätting på 11 m djup och det sitter hårt fast. Vi kan lägga oss nära kajen så det är att bara kliva iland. Det är ganska gungigt i vattnet och livligt med trafik på gatan intill och även en byggarbetsplats i närheten.

Här väntar vi nu på årets första gäster som ska anlända lördag kväll med SAS-flyget direkt från Stockholm.


Fortsättning under juni