Juni 2015

1 juni har vi äntligen fått en tekniker från Raymarin att ominstallera autopiloten. Håller tummarna för att den nu ska fungera perfekt. Vi hade ösregn och kuling, men lyckades ändå ta en sväng ut och snurra de varv som behövdes för kalibreringen. Sedan hem och bunkra och förbereda hemmet för en längre frånvaro. Vi räknar med att påbörja vår seglats imorgon med en kortare sträcka. Väderprognoserna är inte de bästa de närmaste dagarna.


2 juni och äntligen avfärd vid 13-tiden. Tack vare syster Bitte, som skjutsade oss till Bullandö, kom vi iväg idag. Det blev en kort etapp 14,7 distans (en distansminut är 1852 m), till Mörtö-Bunsö där vi angjorde 15.45. Prognosen var kuling S 13-16 m/s men vi hade aldrig över 9 m/s. Det var lite byigt men vi höll ett ben  (för er landkrabbor betyder det att man kan ligga och segla på en sida) på bidevind (kryss dvs man seglar mot vinden), förutom ett kort slag (man vänder till andra sidan) för att komma innanför öarna. Ni ser det säkert på AIS. Nu ligger vi tryggt förankrade vid bryggan (gammal militärbrygga). Vi rodde in med en spring (en lina till land från sidan för att hålla båten mot vinden) som förstärkning och väntar på kulingen (?) . Drinken är intagen i sittbrunnen under sittbrunnstältet (även kallad supstugan) medan regnet öser ner. Under tiden förbereds maten . Idag blir det bacon eftersom de fanns i frysen hemma och måste inmundigas inom kort. Till dem serveras pasta och ost. Det är 15 grader i luften och 10 i vattnet så det blir inget kvällsbad.


3 juni-liggedag vid Mörtö-Bunsö p g a för mycket vind rakt emot. Här ligger vi bra i en ”gryta” med höga berg runt om, detöchefen mörtö bunsö 2 tjuter i träden och ibland slår vinden ner på oss, men solen skiner och idag är första shortsdagen. Vi ska pyssla lite med allt möjligt och också promenera på ön. Då träffade vi på detta fina troll. Vi har sällskap av en Linjett 32:a och ett gäng på 8 galna fransmän i en chartrad Bavaria 46:a. De ägnar tiden åt att försöka ömsom förtöja iland och ömsom svaja. Då de svajar driver de mot land och med skepparens vilda skrik för att få besättningen att hjälpa till. Senare valde de att lämna viken. Meny a la Pinta blev kallrökt lax med kokt potatis, skagenröra och smörvänd sparris.


4 juni-Rånö hamn 24,4 Nm kryss i V/SV mellan 7-13 m/s väldigt byig vind på på Mysingen. Startade kl 10 och var uppankrade kl 14. Vi svajar och det är sol och lugnt i viken och fåglarna kvittrar i land. Ett par Hägrar häckar i stranden, men det dånar utanför på fjärden. Det låter som E4:an är där ute. Passade på när det fanns varmvatten att se över hygienen. Planerar imorgon för en överfart till Öland, men det verkar bli mindre vindstyrka och fortfarande från fel håll.


5 juni vid 9-tiden med sydvästlig vind i näbben stävar vi med fulla segel förbi Landsort och tänker sikta mot Öland. Efter vindvridning hade vi istället siktet inställt mot Visby. Ok vi går dit, tänkte vi. Men solnedgång på Risövinden vred så vi hamnade längre österut mot Fårö. Ingen bra kurs så vi gjorde ett slag och fick en rakt sydlig kurs som passade oss bra, men efter en kort stund hade vinden vridit igen så vi gick rakt in mot kusten. Vi gjorde ett slag till med Tordmular flygande runt båten med sina trubbiga näbbar och små snabba vingar. Efter en väderprognos vid 3-tiden, som inbjöd både till åska med kraftiga vindar, vindökning upp emot 13 m/s på natten och kuling i morgon, bestämde vi oss för att inte utmana ödet med en nattsegling. Vi tog kurs in mot fyren Gustav Dahlén och därefter blev det motorgång på fritidsbåtleden ner mot Arkösund. Kokade lite mat, gulaschsoppa på burk, och en ostmacka. Vi har dubbla långkalsonger, dubbla fleecetröjor samt några till, mössa, fodrade vantar och seglarställ och ändå fryser vi. Klockan är nu 21.00 och vi har förtöjt på Risö efter 70 Nm. Längst in i en grund vik där de andra båtägarna sa att vi nog inte kom in. Fickparkering.


6 juni – Nationaldagen firar vi med att efter 3 timmars motorgång, 10,5 Nm få en ojämn gång på motorn. Tankarna snurrar – kan det ha blivit gegga i dieseln eller kanske kondensvatten? Om jobbdet är smuts har det kunnat röras upp under gårdagens kryss när båten lutar och gungar.  Vi ser ingen annan lösning än att söka nödhamn vid Håskö för att åtgärda saken, alternativt ringa sjöräddningen och bli bogserade till närmaste hamn med marin service. Tvättar luftfiltret, byter ut förfilter och bränslefilter, in case of. Luftning ger dåligt resultat -ingen diesel kommer fram. Felet verkar vara en felmonterad packning. Provstart och yes! Det fungerar. HURRA!

Nu är klockar 16, så vi ligger kvar och har en fin kväll med sol och blåst i trädtopparna. Middag blir hemmagjord potatismos och stekt korv. När vi ändå låg still med ankaret ute passade Anders på att fixa durken i ankarboxen i fören genom att såga upp ett större hål så att kättingen lättare kunde löpa ner ordentligt.


Vippholmarna besk7 juni en lång motorgång längs leden. kl 9-16.30 ca 51 Nm. Motorn spann som en katt, glädjande nog.Vinden är emot oss med kraft, stundvis över 14 m/s.

Några tyskar har vi mött som är på ”G” upp i svenska skärgården, men annars är det ont om båtar. Ligger vid Älö närmare bestämt Vippholmarna. Jättefin skyddad vik intill leden mitt emellan Västervik och Oscarshamn. Idag festade vi på pasta med stekt kassler och riven ost.

Konstigt nog är man helt slut efter en dag på sjö. Att vara vaken till kl 22 för att lyssna på nyheter och väder är en prestation.


8 juni kom vi iväg vid 9-tiden, efter en god frukost i sol och med en vidunderlig utsikt. Vattentemperaturen var 9 grader så det blev inget morgondopp idag heller. Vi hade god västlig vind 7-10Blå Jungfrun beskuren

m/s, vilket innebar halvvind till öppen bidevind ända ner mot Borgholm. Då minskade vinden och vi gick över på motorgång. Sträckan blev 61 Nm idag. Vi ligger nu i Kalmar och fick ta en språngmarsch för att hinna till systemet före kl 18. Därefter bunkrade vi mat. Skönt med en ordentlig dusch, tyckte både vi och båten. Betydligt varmare här, folk sitter i linne och shorts och äter glass och vattnet är 15 grader.

Färskvatten är påfyllt, datorer etc laddade eftersom vi har elström. Imorgon ska vi tanka diesel.
Idag serverades färsk kokt torskfilé med kokt potatis och skaldjurssås till middag. På bilden Blå Jungfrun.


9 juni-Utklippan denna utsprängda bassäng i en fantastisk natur med klippor, blommor, fåglar och båtar från olika håll, tyskar, holländare, belgare, mfl. På bilden ser ni en av två liten bild utklippansmala infarter. Det är svårt att pricka rätt om det blåser och går hög sjö.

I viken simmar ejdrar med ungar och ”åkkar” bredvid båten för att få nåt gott. Jättestora havstrutar struttar omkring på kajen och bevakar grillarna. Man kan inte lämna något utan tillsyn, då är de genast där och knackar med näbben. Jollen tog vi upp på land och tvättade av, för imorgon ska den packas in i båten. Det blir långa överfarter framöver och vi vill inte släpa den efter båten. Klockan är 22 och vi är trötta efter en lång färd 51 Nm kl 10-18.

Middag grillad entrecote med grönsallad och ”Pintasås” dvs creme fraiche, majonäs och kryddor. Till det en flaska Lat 42 (Rioja).


10 juni kom vi iväg kl 0800 över den beryktade Hanöbukten mot Simrishamn. Vi hade egentligen tänkt gå till Bornholm, men det ska blåsa SV 7-10 och att kryssa mot den vinden på öppet hav hade vi inte lust med. Vi tog järngenuan och stävade på rakt i vindögat. Kl 12 började det blåsa på Hanöbukten upp mot 13-14 m/s. Det innebar att vågorna ökade i höjd väsentligt och även bröt på topparna. Vi måste då sätta segel och kryssa för att komma fram i vågorna. Båten gick upp på vågen och brakade ned på sidan som en val som slänger sig upp ur havet. När den brakade ned i en vågdal stänkte skummet över halva båten och ibland över besättningen också. Detta på gick i ca 3 timmar. Vinden vred då så att vi hamnade uppe norr om Kivik. Vi fick göra två slag för att komma fram till Simrishamn. Vi hamnade mitt i Natoövningarna med stora skepp och helikoptrar. (Tidigare i Kalmarsund mötte vi tre stora 500 -båtar som dundrade fram i konvoj strax intill oss). Urblåsta vid ca 18-tiden (!) gjorde vi en galant tilläggning med sidvind assisterade av ett flertal gentlemen, vilka insåg att det var en dam som stod bakom ratten och därmed ville räcka ut en hjälpande hand (eller för att rädda sina egna båtar).

Vi har iaf tur med vädret och det är mestadels sol. Idag bytte jag (M) till sommardräkt – dvs min fina varma stickade illröda mössa blåste av i Hanöbukten, men under den hade jag som tur var en vit fin Benns båtservice-mössa. Undrar hur många mössor som har tappats där? Idag blev det pasta med kassler/lök/creme fraiche-sås och sallad till middag.


11-13 juni-puh! nu har vi kontakt med yttervärlden igen efter tro det eller ej telefonkortstrul! Vi har avverkat Comviq, Telenor och nu Lebara, internationellt kort som ska fungera inom EU, men vi tror inte på det. Vi ligger nu i Heiligen Hafen, Puttgarden, efter ett dygns överfart från Simrishamn 168 nm. Först var det lugnt och sedan drev det upp höga vågor så vi var tvungna att reva och ta kurs mot Rugen. Sedan vände vi västerut kl 24.00 då vågorna lagt sig och vi hade en bekväm motorgång. Vacker solnedgång , kylig natt med månskärva i nedan och mycket dagg. Soluppgången blev tyvärr dold i moln/dimma. När solen börjat värma löstes dimman upp. Vi passerade separationszoner (enkelriktade båtleder) med stora tankers och lastfartyg. Tack vare AIS ser vi dem och de ser oss. Vi siktade på Gedser på danska Mön men passerade infarten eftersom det var så lugnt och fint väder. Vi gick istället mot Puttgarten.

Här är en jättehamn med fritidsbåtar, där folk verkar bo i båten över helgen som en sommarstuga. Vi är allmänt kallade ”svenskarna”-det är nog inte så många svenskar som hittar in här. Igår hade vi tvättstugan och hängde sedan tvätt över hela båten till tyskarnas fasa. Vi äter också mest i båten och de önskar oss smaklig måltid då de går förbi. De äter nog mest på de många restauranger som finns uppe i staden. Det finns all service i hamnen och nära till centrum i en jättefin typiskt tysk liten stad med korsvirkeshus, kullerstensgator, Heiligen hafen PuttgardenRathaus, bageri, slaktare och småbutiker, marknadstorg, men också ett mindre köpcenter. Nu har vi äntligen fått värme. Shortsväder och 19 gr i vattnet. Här kryllar av jättestora maneter, så det blir inget bad. Däremot dusch med det tyska sättet att betala, ta med mynt i euro. Växla till poletter i en automat. Välj nummer på dusch på en panel och stoppa i poletten. Därefter kan du gå in i duschutrymmet och hoppas att det räcker med en polett. Annars måste du i bara mässingen och balsam i håret rusa ut och lägga i fler poletter om du har det. Jag växlade också polett till tvättmaskinen men ack nej där skulle man ha 1 euro-mynt. Jag fick gå tillbaka till båten, hämta 2 euromynt som jag lyckades växla till 2×1 euro av en tysk. Enkelt och genialt.

Nu är det oväder på gång och det börjar just ösa ner. Där frös vårt planerade restaurangbesök inne. Men det blir fläskkarre´i båten istället, med nyinköpt tysk pilsner. Hamnen heter ”Heiligen hafen”.


14-16 juni äntligen wifi i Cuxhaven. Det har varit ett äventyr, jag lovar, att ta sig hit. Först till Kiel 60 nm, det gick inte köra motor för det blåste för mycket rakt emot, så de 4 tim vi Kielkanalen slussning inplanerat blev 10 tim kryss i svår sjö. Kiel-bukten är en grund öppen vik. Där blir sjön kort och krabb. Det gjorde att vi inte kunde hålla upp mot vinden. Kryssvinkeln blev väldigt stor och sträckan mycket längre än planerat. Kom iland kl 21 och det blev en sen middag. ”Krissoppa” på burk och ostmacka. Sedan i säng och upp 05.30 för att slussa in i Kielkanalen. Det är åter 3-lagers som gäller. Vi blev anvisade att följa ett containerfartyg in i slussen. Kände oss ganska små. Bryggan i slussen var sjukt låg, och fendrarna fick man lägga i vattnet. Det värsta var att komma ned för att ta emot tamparna, men ännu värre att komma upp. Anders fick baxa upp mig. Han klättrade uppför stegen till kontoret för att betala 6 € för kanalturen. Kanalen är bitvis smal och man får bilda konvoj. Nöjesbåtar kan köra på ljusblåa djupkurvan vid sidan av. Vi höll på att hamna mellan en stor arbetspontonbåt och stora pollare för vi uppfattade inte att den höll på att lägga till där. Det blev ett väldigt tjoande på den arbetsbåten. 🙂 Vi drog full back och lyckades styra bakom och ut i fåran igen, puh!

Steg upp ur slussen

Vi hamnade efter 10 timmars motorgång och 56 n, i en vänthamn i Brunsbuttel, precis vid utslussningen. Mellan oss och de stora fartygen var det bara en liten smal träbrygga. Här försökte vi sova några timmar men det var nästan omöjligt. Deras stora propellrar vispade i örat på oss hela natten. Upp kl 6 för att förbereda oss för utslussning och strömmar. Vi räknade med att ge oss av 7.30, men blev försenade av att tre stora arbetsfartyg skulle in i slussen före oss. Vid 9-tiden kom vi iväg och därför fick vi först medström 2 knop, sedan motström 3 knop, dvs vi körde 7 knop genom vattnet men kom bara fram över grund med 4 knop. Därför tog det en timme mer än vi räknat med till Cuxhaven, 20 nm. Det blåste 10 m/s och vågorna blev större. Det förstärktes av att vi hela tiden passerades av stora fartyg i hög fart. Vågorna minskade dock då vi kom närmare Cuxhaven, men pga strömmen var det som att köra i sirap. Vi hade sällskap med en svensk båt från Helsingborg. I denna hamnen ligger f ö många svenska båtar. En Vodafonbutik grejade wifin som nu fungerar i Tyskland. Just nu kör vi på hamnens fria wifi.


Cuxhaven17 juni-ligger kvar i Cuxhaven och bunkrar på Lidl. De tar inte betalkort så vi fick ta ut kontanter i en automat. Som tur är har vi en dragkärra med oss för nu måste vi köpa dricksvatten och det är långt att gå. Idag har vi också skurat hela Pinta, som var rejält smutsig efter slussning och Kielkanal. Kollar nu väderprognoser och strömmar. Det finns två alternativa hamnar Helgoland 38 nm eller Norderney 69 nm. Mellan Helgoland och Nordeney är det 44 nm. Vilket vi väljer beror på vindarna förstås. Ev ligger vi kvar och firar midsommar här. Vi ligger före i vårt tidsschema. Kvällens meny är kokt torskrygg a la Pinta med vitvinssås, färskpotatis och sparris. Detta kräver ett gott vitt vin.


18 juni och 19 juni. Tänkte idag att vi skulle leta efter en extra gasoltub, men vädret gör att man hellre ägnar sig åt surfing. På kontinenten har man en annan slags gasol, butangas, än vi har i Sverige, propangas. Därför vägrar de att fylla våra stora fina gasoltuber av kompositmaterial (glasfiber) trots att det skulle fungera alldeles utmärkt. Väderprognosen inbjuder inte till att sticka ut på Nordsjön. Vi har nu bestämt oss för att ligga kvar minst till lördag och fira midsommarafton här i Cuxhaven. Vi får väl dansa runt masten. Sill och nubbe har vi iaf med oss från Sverige. Det gäller att inte chansa med viktiga saker!

Kaffeburkar


20 juni- ligger kvar i Cuxhaven, efter 5 dgr med ylande vind och regn börjar vi nu längta ut på böljan igen. Gasoltub är införskaffad och också en ny plåtburk till kaffpaketet, den gamla gick sönder i spännet. Den nya har fina utsida med kaffebönor på.  Idag har vi även införskaffat en induktionshäll som gör att vi är oberoende av gasol i hamnar där det finns el. Vi har nu både brödrost, vattenkokare, mikro och spis. Fattas bara blomlådor!

Vi är nu ett gäng svenska (och andra) båtar som avser att gå vidare imorgon till Norderney. Det beräknas ta ca 10 timmar och blir antagligen en del motorgång.


21 juni-jaha det här gick ju bra. 69 Nm och vi gick kl 05.30 och var framme på Norderney ca 16.00. Det var rena rallyt med båtar som gick iväg på morgonen. Gamla Nordsjön svallade och brusade och vi med den!  En del medström en del motström, som i livet. Segelvind större delen av resan och först på slutet en regnskur. Det har kommit några regnskurar till sedan vi kommit i hamn för säkerhets skull. Bra hamn med bra service. Ikväll blir det ingen sightseeing men imorgon hoppas vi lite sol.


Norderney högvatten 222 juni-sightseeing i byn. Liten trevlig stad med gågator och butiker, matställen bl a en fiskrestaurang med bröd och olika sorters fisk (ungefär som hamburgare men med minibaguette) take away, och en uteservering med olika fiskrätter med sallad och vin/öl. Mycket folk och trångt men mysigt. En överraskning var deras Conversationshaus som v i blev nyfikna på. Det var ett bibliotek, internetplats, caféer, konstutställning, bord för brädspel eller bara för att umgås, bankomater, salar med dagliga konserter, mm. Riktigt trevlig samlingspunkt. Ett SPA med anor från 1800-talet men moderniserat, fanns också. Dessutom Norderney lågvattenmånga hotell och ferienhaus och sandstränderna är milslånga. Ut mot havet finns en hög vall, lika som i Cuxhaven, som används som cykel/gångväg med sittbänkar där man kan se ut över havet.

Intressant med tidvattnet. Gångbron till land från bryggan (överallt flytbryggor som följer med vattennivån fasthållna av stolpar) är vid högvatten nästan plan men vid lågvatten får man nästan klättra upp. I båten märker man inget.


 23 juni-ojoj Hanöbukten kan dränka sig- detta var det värsta jag varit med om. Stående vågor som växte rakt upp i luften på över 2 m. Vi gick ut från Norderney kl 06.00 och hade medström och motvind. Det är kombinationen med ström och vind från motsatta håll som ger upphov till oregelbundna stående vågor. Vi blev tvungna att för motor köra slalom mellan vågtopparna tills vi kom ut på öppet hav. Där satte vi segel i vågorna med en vind på 7-8 m/s. Vi tog in ett rev i både stor och genua. Nu fick vi fart 8 knop -bidevind och medström. Totalt blev det 45 M istället för beräknade 31 M. Vinden ökade upp till 10m/s under vägen och sjön/vågorna blev större och större. Nära målet fick vi göra ett slag ut igen, för det pågick ett arbete från en stor båt. De ropade upp oss på VHF och medelande att de ville ha ett säkerhetsavstånd på minst 300m. Dubbla katamaraner i BorcumNär vi sedan vek av i inloppet till Borkum hade vi läns och gick på bara förseglet. Titta inte bakåt var rådet och det förstår man när man hissades upp och sedan fick en våg framför sig som var högre än stäven. Som alla förstår är det inte lätt att göra ett toalettbesök under dessa förhållanden, speciellt vi tjejer har det besvärligt. På mitt seglarställ har jag därför en ”lucka” bak som kan användas vid nödfall. Att ta av sig alla kläder är inte lätt när båten ligger på sidan. Totalt sett bra segling, båten rör sig fantastiskt.

Väl i hamn lade vi oss vid en gammal kaj där fler seglare lagt till långsides på läsidan. Alla hjälper varandra och det behövs i den friska sidvinden. Därefter dyker det upp en jättekatamaran/arbetsbåt. Den lägger sig utanför oss och driver. Besättningen glor på oss andra små båtar vid kajen. Vi viftar med VHF:n och via den påtalar kaptenen att det är hans plats och det kommer en likadan efter, samt ett stort orange skepp med dålig manöverförmåga, och den vill inte ens jag ha i närheten, skojar han.Andra sidan

 Nu måste alla fritidsbåtarna flytta över på vindsidan av kajen och alla fendrar vi har i lager samt våra två plankor kommer till användning. Det ska bli hård vind i morgon informerar kaptenen på katamaranen när han kommer släntrande med en kopp kaffe och ber om ursäkt att vi fick flytta oss. Han frågar varifrån vi kommer och talar om att han har en svensk festmö i Nynäshamn. Trevlig prick.


Restaurang hamnen -Borkum24 juni låg vi kvar i Borkum. Cyklade 1,5 mil på minicykel in till stan och tillbaka. Trevlig semesterort med långa badstränder och många småbutiker och restauranger. Tog en fiskmacka till lunch. Populärt överallt. Restaurangbesök på kvällen i hamnen på jättehäftigt ställe med marina detaljer som lanternor, lyktor, fiskeredskap, kuttersmycken mm, rena loppisen på gamla skeppsprylar. Jättegod fisk och trevligt bemötande av en polsk servitris. När vi gick fick de låsa upp dörren. Vi var de sista gästerna. Tänkte ta sovmorgon och sticka vid 11-tiden för att ta ”stående mastrutten”, en inre kanalväg i Holland. Vinden skulle bli ca 8 m/s och från fel håll, rakt i nosen. Kunde lika gärna köra kanalerna.


25 juni Borkum-Lauwersoog, 46 M. kl 08.00-16.00. Vaknade kl 06.00 av mycket kluck i aktern och gung. Vinden kom rakt in genom öppningen till hamnen. Inget bra läge. Steg upp för att vara beredda på att flytta oss. Väderprognosen var nu på morgonen helt annorlunda , så vi seglade mot Lauwersoog istället. Lite vind och kryss, men solen sken (!) och havet var lugnt, långa svepande vågor och ca 5 m/s. När vi lämnade Borkum, gick vi en annan väg ut som var dåligt markerad och höll på att hamna i en sandbank. Djupet var 2 m  då vi snabbt vände om och fick mer vatten under oss. Bojar flyttas omkring efter hur sanden har rört sig, eller är helt försvunna, så det gäller att försöka hitta rätt. GPS är inget att lita på i dessa lägen. Verkligheten gäller! Härlig segling kom fram vid 16-tiden efter 46 M. Härifrån kan man välja att gå in i kanalerna genom en sluss-eller fortsätta yttre vägen. Imorgon ska det bli lite vind 2-3 m/s och mot så det blir nog motorgång men utvändigt. Trång hamn med stolpar att förtöja vid, men vi kom inte emellan så vi ligger långsides innanför stolparna.


26 juni-Lauwersoog-Vlieland kl 07.00-16.00, 60 M. ”Veglade” till kl 11.00 då vi fick vind och kunde segla. Då det var bleke såg vi väldigt många sälar som stack upp huvudet. Lång insegling per motor efter bojar. Tog en genväg över ett rev, men det var aldrig grundare än 6 m. Angöring långsides. Finns bommar också. Bryggorna uppmärkta med båtens längd.


27 juni Vlieland – IJmuiden, kl 06.00-16.00, 75,3 M i jobbig sjö. Lagom vid 7-10 m/s öppen bidevind och sen halvvind. Vi gick och lade oss i tid, men blev tyvärr väckta av att en båt lade sig utanpå oss kl 00.30 och dessutom valde att gå över vår båt för att duscha. Sömnen blev därför lite orolig. Försökte sova under gång, men svårt i den höga sjön. Det åts ingen lunch förrän vi kom fram. Tankade vid inloppet till marinan. Fin hamn men med dessa evinnerliga pollare. Svimmade sedan efter att ha betalat hamnavgiften. Nu blir det dyrare hamnavgifter 28:90 €. El, dusch ingår men vatten 0,50 för 100 lit.


Cornelis28 juni liggdag i IJmuiden.  Semester/helgparadis för många. Tyvärr inget badväder men fina stränder. Uppe på en sanddyn/kulle finns en staty av Cornelis Vreeswijk som blickar ut över havet. Född här 8 augusti 1935 och död i Stockholm 12 november (?) årtalet syns inte. Men det finns många ställen här omkring  uppkallade efter honom.

Idag tog vi buss 82 till Amsterdam. Kul att känna in atmosfären – mycket folk det var som kö hela vägen runt i city. Fina kanaler med olika typer av farkoster. Verkar vara populärAmsterdamt att äta söndagsbrunch på kanalen i hyrd båt med förare, dessutom taxibåtar, paddor etc. Tog en lunch och njöt av folklivet och tulpanlökarna som dominerar gatustånden. Köpte färskt bröd. Vi fick vänta på bussen nästan en timme för ingen visste när den skulle gå tillbaka. Varmt – nästan åska i luften men mulet. Svalare i hamnen när vi kom tillbaka.

Båten fick en dusch och sen vi – middag ombord. Tidig kväll för fortsatta utmaningar imorgon.


 29 juni IJmuiden – Scheveningen/Haag, kl 9-14, 28 M, 3-5 m/s. Lugn och fin segling, alternerade med motorgång. Solen kom också fram och hör och häpna, inget seglarställ, inga långkalsonger idag! Kort tur på 5 timmar och lugn insegling i hamnen. Denna gång var infarten från stora hamnen till marinan genom en smal kanal. Fickparkering i ett hörn innanför en Bavaria 32. När vi kom tillbaka efter att ha bunkrat låg två andra båtar utanpå oss. Det kommer fler och fler. Nära till duschar och denna gång ingår allt i hamnavgiften., t o m WiFi! Det var bara att trycka på knappen i duschen så kom det vatten och man fick duscha så länge man ville. (Inte högst 3 minuter / Euro, som det var på ett annat ställe). Idag ska vi ha solhattspåtagning med bubbel! Ligger nog kvar imorgon.


Fredslågan  SverigeFredspalatset i Haag

30 juni-den första månaden har gått och det har gått väldigt fort. Idag har vi cyklat på våra minicyklar längs strandpromenaden i Scheveningen och den är inte liten. Den är ett rekreationsområde med restauranger  och butiker och en lång härlig sandstrand med massor av folk. Tyvärr har inte piren som byggts på polar ut i havet öppnat än.
Sedan cyklade vi in till Haag som växt ihop med Scheveningen. Vi kom inte ända till centrum, men genom parker gick cykelvägar och vi for genom den gamla stan. Den är känd för sina trädgårdar. Vi kom också till Fredspalatset och den brinnande lågan utanför. Många nationer varit med och skapat den. Även Sverige hade en sten bland andra länders som fanns i kanten på ”the world peace pathway”.

Apropå cykla så är holländarna ett cyklande folk. Vi såg ungdomar cyklande utan att hålla i styret, pratande i sin mobil, äta och dricka. Dessutom blev vi förargligt nog hela tiden omkörda av rakryggade tanter med väskor och annat på cyklarna. Där gick det undan. De behöver nog inte Friskis och Svettis.