Sivota, Sami, Zynkhintos, Katakolon, Kiparissa, Pylos, Kalamata, Porto Kayo, Monemvasia, Porto Kheli, Poros. Kap Sunioun, Voukari (Kea), Kolona (Kithnos), Loutra (Kithnos), Livadhi (Serifos), Vathi (Sifnos) Naoussa (Paros), Paros (Paros).
1/5 Förflyttning med både segling och motorgång till Sivota. Blir som vanligt väl mottagna och får assistans med tilläggningen av bryggpersonalen på Stavros. Bord på verandan med utsikt över lagunen och våra båtar. Årets första spelomgång med Qwirkle vanns av Anders.
2/5 försöker vi komma in i Fiskardo, men där är redan Sailing Holiday på plats med sin armada så vi får gå vidare till Sami. Kallt och regningt men härligt. I Sami fanns inte så många båtar men de ligger långsides och tar därför mycket plats. Får hjälp med tamparna och här ligger faktiskt en svenska båt till. Ankardramm på Pinta gör att värmen kommer tillbaka i kroppen. Snabb middag och sen tidig kväll. Som vanligt här blåser det rakt mot hamnen och vågorna gör angöringen väldigt skumpig. Många som kommer in sent har problem att lägga till och vi hjälper flera båtar att komma iland.
3/5 Sol igen, men svalt för årstiden gör att man påminns om svensk sommar (i dunjackor). Vi stannar en natt till i Sami och bunkrar. Qwirkle- och Pizzakväll.
4/5 Tidig start mot Zynkhintos ca 35 Nm. Kl 9-16 hälften av sträckan segling i ca 7,5 knop. Hittar en bra plats vid nordost kajen. Agenten som tog emot oss med linorna och kollade licensen tog bra betalt. 10 Euro för elen och 35 för båtplatsen. Nåväl, vi fick ta vatten gratis! Det är bra att ha olika adapters för eluttag och vatten förstås. Det finns alla varianter och här behövdes en stor elkontakt. Kapten har tillverkat en överföring från mindre till större kontakt. Vattnet var salt och vi fick jobba med att tömma tanken och ersätta med gott färskvatten vartefter.
5/5 Katakolon på Pelopponesos, motorgång mest. Hög kaj gjorde angöringen svår men det fanns en agent som tog emot linorna. Betalade bara 6,68 Euro här. (Det fanns el men vi tog inte det.) Härifrån går det bra att besöka Olympia där de olympiska spelen hade sin början ca 774 f.Kr. Vi har gjort det tidigare då vi var på kryssning i Medelhavet och utgick från Venedig. Det ligger ofta kryssningsfartyg här vid den stora yttre kajen. Staden är ganska liten och oansenlig. Vi åt ombord.
6/5 En urusel natt med vind in i aktern och kluckande vågor. Jollen dunkade i sidan och grannen, en fransk katamaran, var ute och halade in sin kätting med pannlampan på. Han verkade inte ha fäste. Vi fick lägga om jollen 3 ggr. Vid 5.30 gick båten på andra sidan om oss. Det verkade som om han fick en ankarkätting i sitt ankare och skramlade ett tag innan han kom iväg. Nu var vi ut och kollade vårt ankare men det satt bra. Fransmannen var ute igen och drog i sin kätting. Vi bestämde oss för att äta frukost och sticka iväg på en gång. Det visade sig att fransmannens ankare, som den avgående båten fastnat i , nu låg korsat med vår kätting och nästan runt vår båt. Vi kom inte ut och fick backa in igen. Fransmannen fick släppa ut sig från kajen och snurra runt oss ett varv innan vi fick loss honom. Båten bredvid hade nu vaknat och assisterade oss så vi inte skulle köra på den. Till slut, en timme senare, var vi på väg söderut.
Det blev en lugn motorgång och vi turades om att sova en timme var. Efter 4 timmar nära hamnen Kiparissa började det blåsa ostlig vind som beräknat. När vi skulle gå in i hamnen blåste det 14 m/sek. Vi satsade och tog sikte att lägga oss långsides efter en tysk katamaran. Kaptenen var en vänlig och stark person som hjälpte till att få in tampar så vi till slut kunde baxa in oss mot kajen med hjälp av bogpropeller och vinschande av linor. När vi till slut låg på plats avtog vinden. Då kom en norsk båt in och vi hjälpte honom att förtöja. Han hade kört efter oss i lugn och ro och sedan fått hårda vindar ca 20 m/s innan han kom in i hamn. Vinden lade sig och snart dök eskadern från Sailing Holliday upp med sin Maxi 95:a som ledarbåt. Vi kunde sedan gå upp i staden, som är ganska stor och väldigt backig, och handla ett gott bröd. Det är nu osäkert väder med en kulingvarning för södra Pelopponesos, så vi stannar kvar imorgon.
7/5 Vinden blåste och ylade på natten men vi låg bra mot kajen och med enorma vågbrytare ut mot havet. Promenad uppför branta gator till centrum av staden. Det är en större stad med rikligt med fina affärer, restauranger och caféer. Soligt men kall vind.
8/5 Till Pylos, kort segling 1 tim, men resten motorgång. Pylos har en naturlig hamn som en lagun innanför höga klippor. Det finns en marina som inte är tilltalande för gästande båtar. Vid den enorma kajen kan man ligga och det var redan fullt då vikom. Men en stor skuta skulle just ge sig iväg och då fick vi gott om plats att ligga långsides. Det går bra att friankra längre in i lagunen också. Det är söndag och mycket folk på restaurangerna runt amiralernas torg. Hamnen verkar uppsnyggad och även området runt torget. Festade på fläskkarre inköpt i Kiparissa.
9-10/5 tidig avfärd mot Kalamata som vi inte angjorde förra gången vi gick runt Pelopponesos. Lugnt väder, ingen vind. Ligger i en fin marina med mooringlinor. Får hjälp av marinapersonal, som ropas upp på VHF 69. El vatten, diesel och duschar. Staden är stor och centrum ligger mer än 1,3 km från hamnen. Det går bussar om man inte orkar gå. Vi tog en promenad till Chandlern intill marinan, som inte hade det vi sökte. Därför gick vi till en Yamahaservice som ligger intill IKEA. Det var naturigtvis inte rätt ställe för reservdelar till ankarspelet. IKEA hade ingen sill, så vi gick tillbaka genom den stora park som tidigare varit järnvägsområde. Här finns gamla lok och vagnar utställda och delar av järnvägsspåren med en gammal växel. Handlade på AB stormarknad som har det mesta.
11/5 Utvilade och fulltankade ger vi oss tidigt iväg mot Porto Kayo, bakom nästa udde, ca 50 Nm, där vi kan friankra i en skyddad vik. Det blåser fallvindar från bergen i kraftiga pustar. Vi ligger bra och viken fylls på med 10 båtar. Träffar bekanta från Ionian marina, svenska HR Angelina.
12-13/5 Monemvasia 55 nm, 8,5 tim. Motorgång i princip hela tiden, förutom lite stöd med förseglet sista timmen. Då vi kom fram ser vi att den lilla hamnen är full med master. Eskaderseglingen med Sailing Holidays är på plats. Vi har kommit ifatt dem igen. De ligger i treled utanpå varandra. Vi glider runt och tänker ge oss ut och ankra men ser då vår bekanta norska båt ”StarTrek” som vinkar att vi kan lägga oss utanpå hans båt. Vi blir glada förstås och har ett trevligt samtal om Norge och fiske över en Mythos. Han kommer från Nordkap och har trålat räkor runt Svalbard. Det är vindstilla och stekhett. På kvällen i solnedgången över bergen grillar vi. Somnar lugnt och vaknar till dunkande vågor i aktern och dånande vindar nedför berget. Vi går ut med pannlampor och förstärker förtöjningar och fendrar. Plockar upp norrmannens brallor som blåst av klädstrecket.( Han blir förvånad på morgonen över att de hänger på mantåget med våra nypor). Vi hjälps åt att flytta Pinta till egen kajplats långsides, då eskadern ger sig iväg vid 7-tiden. Hamnen är under upprustning och ett stort mudderverk arbetar med det. Kajen är förlängd och förstärkt. Det finns vatten men inte el.
Promenad upp till den medeltida staden på klippan som ligger ute i vattnet med en bro emellan. Det är brant upp och in utsikt över havet. Ett stort kryssningsfartyg med master och segel ligger ankrat utanför. Staden har smala gränder och mysiga små restauranger och barer. Ut på piren kom plötsligt på kvällen dieseltankbilen som vi kom ihåg från 4 år sedan. Mannen viftade med vårt visitkort som han fick då. I remember you, sa han. Vi var nämligen då hans första kund med tankbilen som då var helt ny. En mysig man som lät sig fotograferas och berättade att han hade fått 2 barnbarn. Vi fick mailadress och skickade en bild på honom och kapten.
14/5 Vi ligger kvar i Monemvasia det är lugnt väder och lagom med båtar. Fixar utombordaren och provstartar. Tvättar. Byter gasoltuben som tog slut. Vi har alltid 2 st. Det är sällan bensinstationer som har gasol, som hemma, utan ofta en supermarket. Denna gång fick vi anvisning av lokala fiskare som redde sina nät att gå till en butik bredvid grönsakshandlaren där det fanns gasol.
15/5 Tänkte först ta en kortare tur norrut till Plaka, där vi legat för 4 år sedan. Men ingen vind och frestelsen att gå över bukten direkt till Porto Kheli blev för stor. Vinden tog i runt sista udden, men då var det för sent att segla. Ankring med bra hållbotten på 5 m djup. Ankaret sitter som berg. Lugn fin kväll med solnedgång på ena sidan och fullmåne åt andra hållet.
16-20/5 Ligger kvar i Porto Kheli. Tar dingen in till land och besöker chandler som inte har det vi letar efter. Bunkrar på AB. Planerar nästa hamn och följande, helst marina, för onsdag-fredag då prognosen för kuling väntas. Osäkert med åska och regn i bergen. Bestämmer oss, efter att ha kollat alla marinor runt Aten, att ligga kvar här. Vi har gott om tid och behöver inte pressa oss. Badvattnet är inte kristallklart men helt ok. Man kan få sällskap av en havssköldpadda under badandet. Det är vacker utsikt om än staden inte är den mysigaste så finns det man behöver.
21/5 Äntligen kommer vi ut från Porto Keli efter en veckas liggtid. Vår första Meltemi/kuling är avklarad. Trots att vi låg säkert med bra ankarfäste blåste det stundtals 14-15 m/s i byarna, de senaste två dagarna. Nu har vi kommit till Poros. En fin semesterort med gott om plats för gästande båtar. Denna gång ligger vi i kanalen utanför en restaurang. För 4 år sedan låg vi på norra sidan i gästhamnen. Vi tyckte då att det var rörigt där, men nu ångrar vi att vi inte la oss där i stället. Det såg lugnt ut och inte många båtar. Det är däremot livlig trafik i kanalen med stora färjor och andra båtar. Vi har i alla fall el och vatten och kan städa och duscha. Sticker nog vidare imorgon. Restaurangbesök var trevligt, livat nattliv blev inte av för Pintas besättning.
22/5 Segling och motor tvärs över till Atenlandets södra udde, Kap Sunioun, där vi ankrar i sand på 8m. På uddens höga berg tronar ett gammalt tempel tillägnat Poseidon. Det finns väg med trappsteg dit men vi orkar inte i värmen. Däremot ett hastigt bad. Templet är upplyst på kvällen.
23/5 Det blev en guppig natt då dyning gick in i viken och båten la sig tvärs och rullade. På morgonen var det skönt att komma ut på havet. Ingen vind och vi var snart framme på Kea, den första ön i Kykladerna för oss. I den södra viken, Korissia, ankrade vi invid sandstranden 4 m sandbotten, bra fäste, rodde in och handlade. Efter flera timmar kom vi underfund med i appen Navily, som beskriver hamnar, att det var ankring förbjuden här. Under tiden hade de andra ankringsvikarna fyllts på hela dagen. Vi kunde inte hitta någon bra plats, men la oss till slut vid kajen i Voukari. Här fick vi betala 15 Euro. Trevlig mycket liten by. Det finns en gammal stad Cora uppe i bergen men vi gick inte dit.
24/5 Motorgång till Kithnos med ankring i viken Kolona. Mycket vacker och kristallklart vatten. Sandrev mellan två vikar innanför en ö.
25/5 Motorgång runt norra Kithnos till mysiga byn Loutra med liten hamn. Ska fira 70 årsdag (styrman) och 20 årig bröllopsdag. Det blev champagne förstås och restaurangbesök.
26/5 Serifos Hamnen Livadhi med utbyggda kajer sedan Henkells bok skrevs. Varning för mittersta hamnen som har kedjor och betongblock på botten för tänkta mooringlinor, som inte anlagts. Vi visste inte utan ankrade, men som tur var långt ut och klarade oss. Man ska ligga långsides här inne. Ytanpå den yttre piren kan man ankra mot norr. Här går buss upp till en vacker Cora som ”rinner” ner från höjderna. Vi tänkte tanka och sedan åka upp för att promenera ner imorgon.
27/5 Tankbilen kom och tankade en större båt och gav sig sen iväg igen. Kapten ringde och de skulle återkomma 2 timmar senare. Det blåste då upp från norr och vi kom nära kajen .Med tanke på kättingen på botten ville vi inte riskera draggning, så vi gav oss ut och ankrade i bukten. Vi kunde ju nu varken tanka vatten eller diesel, så vi gjorde vi båten klar och bestämde oss för att gå vidare till nästa ö.
Det blev fin segling 4-6 knop över till Sifnos sydvästra hamn Vathi. Den är skyddad för alla vindar utom västliga. Det är som en lagun inne i berget med fin lång sandstrand och kristallklart vatten. Friankring på 5 m med sand/gräsbotten. Några tavernor och barer men väldigt lugnt och ingen störande musik. En minimarket med diverse prylar. Har även bröd på morognen men det tar snabbt slut. Nu börjar det bli riktigt varmt, 30 grader i luften och 25 grader i vattnet.
28/5 Ligger kvar och väntar på vind imorgon för att segla till Paros.
29/5 Först motor i 10 m/s motvind rubt udden. Sedan bleke ett tag men sen kom fin segelvind och vi gick tidvis över 8 knop. Framme vid Paros norra hamn Naoussa ankrade vi först utanför staden, men flyttade oss till den NV viken. Långt in med jollen men lugnare. Lagade storseglet där 4 travare i masten gått itu och lossnat. Som tur var hittade vi 4 reserver i båten och kunde sy på dem med stadiga band och segeltråd.
30/5 Dingen in till stan och köper det nödvändigaste. Vi fick tips om och besöker också en vingård, Moraitis, där vi tog en vinprovning i den fina miljön och fick veta mer om vinodlingen på Paros och smakade viner från 2018 med druvorna Monemvassia (vita) och Mandilaria (blå). Första gången vi smakade ett vitt vin som var lagrat i amfora/terracottakrukor. Intressant men svårt att kombinera med någon mat. Chevré passade nog bäst. Vi köpte några flaskor av de viner vi tyckte bäst om. Eftersom de skulle bäras till dingen blev det bara 6 fl.
31/5 Efter flera funderingar om hur vi ska tackla en kommande meltemi, beslutar vi att i god tid inta position i skydd för N-NV vind i hamnen Paros. Ankrar på 5 m i sand och har bra fäste. Vi är inte ensamma här. Fler som tänkt samma sak? Ett par dagar kommer det att vara lugnt innan kulingen sätter in. Vi hinner då besöka staden.