Augusti 2021

1/8 Avgång vid 10-tiden mot Astakos, och en sväng förbi ön Kastos där det var ganska fullt med båtar i hamnen. I Astakos har de nu satt upp betalstolpar vid stadskajen och man får köpa kort (12 €) i Minimarknaden. Vi kan tanka fullt med vatten och el. Det är gräsligt hett i stan, men stranden bredvid är väldigt fin och ren med hytter och duschar.
Söndag innebär familjemiddag och hamnen och strandpromenaden besöks av många promenerande unga och gamla, barn och hundar, turister och greker. Vi sitter på första parkett.

2/8 Vi tänkte fortsätta söderut längs Peloponeos västra kust, men med anledning av värmeböljan som råder och ett flertal bränder på halvön, vänder vi norrut igen. Vi kör sakta för motor och får lite svalka under 5 timmar på havet. Därefter väljer vi att ankra i Port Leone på ön Kalamos. I viken ligger många båtar, men det är ändå gott om plats och det fläktar skönt i eftermiddagsbrisen. Vi badar och inväntar solnedgången, då det blir betydligt skönare än de 36 grader vi haft på eftermiddagen. Det är påtagligt även här att viken rensats från allt skräp som fanns för 2 år sedan. Det är snyggt och fint vid stränderna och många ankringsplatser. Man får inte ligga vid kyrkbryggan, men kan ta dingen dit och vandra i byn som övergavs efter jordbävningen 1953 då den helt raserades. Kyrkan underhålls däremot.
Det visar sig tyvärr att utombordaren till jollen inte fungerar trots nytt tändstift och ny olja. Det verkar som den inte får bensin. Vi kontaktar CYS i Lefkas som ska försöka skaffa fram en tekniker.

3/8 I en segelbåt som ska lägga till bredvid oss tappar kvinnan kontrollen och håller på att ramma oss i full fart. Som tur är lyckas mannen få tag i reglagen och kan ratta ut båten. Sina landlinor får han hämta med jollen efter att ha friankrat i viken. Vi pustar ut men strax efter kommer en stor italienflaggad stålbåt och ankrar bredvid oss, ett par skriker ilsket åt varandra medan de försöker få tampar iland. Kaptenen på motorbåten sköter ankringen men lägger ut allt för lite kätting, vilket gör att de inte har fäste. Vi vill inte ha denna tunga båt hängande mot oss, det kommer inte våra angöringstampar och ankare orka med, så vi bestämmer oss snabbt att flytta tvärs över viken.
Precis när vi fått tamparna iland insjuknar kapten med diarre och kräkning. Detta är allvarligt eftersom vi i värmen redan har stora problem att få i oss tillräckligt med vätska. Det blir en orolig natt men dagen efter koncentrerar han sig på att få vätskebalans. Vi ligger still på samma plats. Det är fruktansvärt varmt. Getingar trakasserar alla båtar på morgnar och kvällar. På dagen orkar inte ens getingarna jobba. Vi kommer på den ljusa iden att sätta upp en fälla, juice i en petflaska som hängs upp i aktern. På kvällen ser vi att flera getingar surar runt flaskan och flera drunknar i den. Till slut är de så många att de som ramlar ner i vätskan utan kan klättra på de andra och tar sig ut. Nu kryper kletiga getingar i taket och fler och fler kommer. Vi slår ihjäl så många vi kan. När det mörknar försvinner de. Vi borde ta ner fällan innan morgonen, men orkar inte riktigt utan kryper till sängs.

5/8 På morgonen fullständigt svärmar hundratals getingar tunt fällan och styrman får ett hysteriskt anfall. Kapten som är svag av sjukdom rycker ut med el-racket och slår backhand och forehand.
De blir bara fler så till slut tar han stora grytvanten och en sax och klipper ner fällan, tömmer den i sjön och stoppar snabbt ner den i en plastpåse och försluter. Sedan spolar han av området runt fällan med vatten och slår ihjäl getingar på löpande band. De flyter som en matta över vattenytan. Fiskarna tar inte getingar, men de driver iväg. Äntligen blir det lugnt runt båten men vi äter frukost inne.
Kapten har fått okey med CYS i Lefkas att de ska rengöra utombordaren så vi lättar ankar och glider norrut. Vi har tur och får en plats vid stadskajen och också hjälp av en vänlig engelsman med tamparna. Motorn hämtas av en tekniker och vi kan vila i båten några timmar. Det är mycket trafik och mycket folk i Lefkas. Ett svenskt par stannar till och frågar oss om vår segling i Grekland.
När luften svalnat något framåt 7-tiden vandrar vi upp på stan och bunkrar. En liveartist spelar gitarr och sjunger på en närliggande bar under vår sena middag som består av kokt ris åt kapten, plus lite grönsaker åt styrman. Kapten känner sig bättre.

6/8 Vi uppmanas att lämna kajen före kl 12 eftersom den är till för charterbåtar, som tar större och större plats i hamnen. Lefkas kan bli svårt att lägga till vid under högsäsong. Det finns bara enstaka serviceställen för el och vatten som man får köpa kort till. Vi kontaktar CYS och får hämta vår utombordare. Det var troligen gammal bensin som var anledningen till att den inte gick. CYS butik ligger så nära så kapten kan bära utombordaren över gatan. Det finns ingen bensinstation i närheten.
Vi sticker snarast söderut och får vind 10-12 m/s då vi seglar med bara förseglet till Meganisi där det finns plats för oss.

7/8 Vi vandrar till Vathi för att köpa färskt bröd och lunch på Mr Bean. Kapten bär med sig en 5 litersdunk för att tanka bensin till utombordaren. Tankbilen står i hamnen men då vi ringer säger han att han inte har bensin. Vi ser honom senare, då han masat sig dit, tanka en utombordare från en dunk han hade på bilen. Vi är dock glada att vi gick till tankstationen ute i marinan där de tankar superyatcherna som ligger där. En trevlig kille sticker emellan och fyller vår lilla dunk. Vi vet nu att vi fått färsk bensin.
Vi vandrar tillbaka och konstaterar att de båtar som gett sig av i morse ersatts av nya. Det är en ständig ström. Det är ändå ovanligt lugnt för att vara lördag. Var är alla charterbåtar undrar vi?
Då kommer 3 st Italienska segelbåtar och lägger sig bredvid oss. Det är familjer med många barn. Ljudnivån ökar snabbt när de fiskar upp bläckfiskar som slungas mot en berghäll för att bi av med bläcket. Det skriks från båtarna till folk iland och tillbaka och mellan båtarna. Vattenytan ser man inte för alla barn och det är från början trevligt att se aktiviteterna men så småningom upplever vi det väldigt störande. Vi börjar fundera på att flytta oss in i viken där det finns plats. Då startar de motorerna och vi tror de ska ladda batterierna, men plötsligt utan att förbereda något kliver alla upp ur vattnet och båtarna far iväg. Vi hör hojtandet länge innan de försvinner och lugnet infinner sig och vågskvalpet åter hörs. Puh! Vi pustar ut med en lugn simtur och därefter ett glas kallt vitt vin.

8/8 Idag tar vi dingen in till Minas Taverna för att tvätta lakan och handdukar. Under tiden som maskinen arbetar tar vi en lång promenad runt den östra udden till Fyrviken. Där ligger många båtar trångt. Vi går den s k spindelstigen tillbaka till Minas. Där tar vi kaffe och isvatten innan vi plockar ur tvätten och jollar tillbaka. Hänger upp tvätten på linor i båten. Den torkar på en timme i vinden. I Midsommarviken ligger många stora motoryachters, varav en superyacht ”Harbour Moon”. Den ligger här stationärt som det verkar. Den har en stor snabb motorbåt och flera ribbåtar som servar den. De har också stor personalstyrka som man ser putsa på båtarna och serva ombord. Bredvid oss ligger en stor yacht med endast en besättningsman. Han gör dock allt ombord för att hans arbetsgivare ska ha det bra. T o m hänger upp fruns bikini och handduk på tork. När ägarna åker iväg för middag sitter han ensam med sin tallrik ombord och vaktar båten.
På kvällen kommer en enorm Yacht som vi kallar ”upp-och-ner” för den har ett skrov som ser ut som en stor uppochner-vänd segelyacht. Den syns ofta i trakten och krånglar sig skickligt in i små vikar för att gästerna ska kunna bada. Det kom senare en ännu större superyacht med dubbla ankare i fören som de lägger ut strax för om oss och backar in mot motsatt strand. Både vi, motoryachten bredvid oss och en engelsk segelbåt på vår andra sida protesterade och pekade på våra ankarkättingar som sträcker sig 60-70 m ut i viken. Kapten på den stora båten struntar i oss och kör sina manövrar. Vi undrar hur det ska gå imorgon då ankaren ska upp igen. Vi behövde inte vänta till imorgon. Plötsligt börjar cirkusen. Klockan 22.30 beslutar sig kaptenen för att ge sig iväg. Det är becksvart. Lanternorna tänds och motorer mullrar. Vi rusar upp på däck och förbereder allt för att kunna starta vår motor om vårt ankare skulle följa med upp. Likadant sker det i de andra båtarna bredvid oss. Kapten på superyachten dundrar från bryggan 4 våningar upp och vi skriker ”Idiot” tillbaka. Då ändrar han taktik och kallar alla för ”my friends”, varpå de sakta drar upp sina enorma ankare och samtidigt kollar med strålkastare att allt är väl med oss andra. För oss går det bra. Vi känner inget i vår kätting. Motoryachten bredvid oss ärSkönt att bli av med fartyget och pulsen lägger sig så småningom och vi kan somna.

9/8 Idag blev det långpromenad längs norra udden till Vathi. Det är vackra vyer ut mot havet och fläktar skönt. På en och annan skuggig plätt pausar vi och dricker vatten.

10/8 Kapten oroar sig för att bilens batteri kan komma att laddas ur. Det skedde så i vintras. Bilen skall ju stå långtidsparkerad till början av oktober. Med urladdat batteri fungerar inte centrallåset. Vi lämnar Midsommarviken och beger oss mot Ionian marina för att kolla batteristatusen.
Vi kommer lagom till 12-öppningen av bron i Lefkas kanal. Det är oerhört många båtar ska ner till Ioniska havet.
Vi lägger till vid Preveza stadskaj för natten och tänker åka över till Ionian marina imorgon bitti. Här får vi en bra plats vid en elstolpe som har både vatten och el för flera euro kvar. Vi kan tanka vatten och t o m tvätta båten samt ladda el hela natten. Efter ett samtal med styrmans syster, inser vi att det finns en ”nyckel” i bilnyckeln som man till nöds kan öppna dörren med. Det besparade oss en färd in till marinan imorgon. Vi fick i alla fall vatten, haha. Vi bunkrar på Polis supermarket med hjälp av kärran och får med oss både dricksvatten och öl, två kylkassar och en ryggsäck full med mat. Vi får t.o.m en 6-pack öl extra av handlaren för att vi handlat för så mycket. Det har aldrig hänt i Sverige.
Vi äter fiskmiddag bestående av två panerade filéer med ris och god majjo-sås i sittbrunnen. På kajen vandrar en ständig ström av folk och man blir nästan yr i huvudet av att titta på dem. Inte många bär ansiktsmask förutom servitörerna. Man kan inte tro att det pågår en pandemi. Restauranger och barer är fullsatta och musik strömmar ut från närmsta restaurang och konkurrerar med ballongförsäljarens ljudliga plingande och blinkande. Vilken kontrast mot naturhamnens lugna plask och cikadornas sisande. Vi somnar trots discodunket.

11/8 Startar med att tanka diesel från tankbil. Konstigt att man alltid känner sig lurad på ca 10 liter. Kollar att mätaren är nollställd innan och kollar när de tankar. Det borde gå i ca 50-60 liter enligt våra beräkningar men förstås fyller han i 69 liter. Nåja det är bekvämt att slippa gå in till bensinmack. Vi betalar också avgiften, för ett dygn vid kaj, på hamnkontoret, där det pågår coronatest. Kapten köper ett färskt bröd till frukost. Sedan bär det av mot Lefkas och broöppningen kl 12. Vi ankrar vid inloppet och hinner ta ett dopp. Inte lika många båtar idag som igår. Vi kör till Varko bay för natten om vindarna står sig. Det är växlande vind men ska bli NW och 4-5 Bf. Kapten lyckas till slut betala Grekiska skatten, som vid tidigare försök inte gått fram. Det var ett mellanslag för mycket någonstans. Vi såg en säl vid
fiskodlingen strax innan Varko! Ingen vanlig syn härnere.
Vänder jollen uppochner på stranden och tvättar den. Början till havstulpaner finns. Nu gäller det att ta upp den och torka ibland så de inte får fäste. På natten börjar det plötsligt blåsa från norr och det dånar uppe i bergen. Vi går upp för att lokalisera oss och andra båtar. Vi förbereder oss på att släppa ut mer kätting, men efter ungefär 20 minuter blir det lugnt igen och vi kan gå och lägga oss. Det är spännande med friankring!

12/8 På morgonen ger vi oss av till Nidri och ankrar i Vhliko bay. Nu är det ovanligt lite båtar som svajar i viken. På vår och höst när vi brukar vara här är det betydligt fler. Vi jollar in till staden och får tag i reservdelar till duschhandtaget i Nidri marina. Stadens huvudgata har fått sig en riktig renovering och blivit gågata, så här kan man nu promenera och shoppa utan att bli överkörd av annat än av mopeder och en och annan bil. Även strandpromenaden är nylagd och det går att gå längs hamnen utan att behöva hoppa överhåligheter. Vi köper bröd och grönsaker och åker sedan tillbaka till vår båt.
Kvällen blir fantastiskt vacker med nymåne, alla ljus runt om och stjärnklart. Allt återges i en spegelblank vattenyta. En fantastiskt god pasta med stora färska champinjoner, tsatsiki, färskt bröd och Italienskt rött gott vin gör kvällen perfekt.

13/8 Det är nu stilla och väldigt varmt, och inte badbart i Vhliko, så vi skyndar oss att köra till Meganisi och lägga till i Midsommarviken för helgen. Här finns gott om plats och vi hinner bara lägga till, så kommer en svensk båt in bredvid oss. Det finns inte många här så det blir några glada tillrop mellan båtarna. Kapten fixar duschen så handtaget fungerar igen och tändstift till snurran, som surat men nu startar på tredje rycket. Vi tar en sväng till Minas och lämnar soporna. Här ligger två flottiljer med charterbåtar. Det blir nog livat på restaurangen. Vi har hittills valt att äta middag i båten och på det sättet undvika att komma nära många människor pga smittorisken. Så också ikväll. Risotto med svamp och en mindre tilltalande burkskinka.

14/8 Promenad till Vathi via den nordvästra udden. Mythos på Mr Bean och tilltugg. Kompletterar lite i butiken och sen en varm promenad hem. Stor aktion i viken med ankommande- och utgående båtar. Vi har nu en tysk stålbåt av äldre modell på ena sidan och en motorbåt med ett lugnt par på andra sidan.

15/8 Vi ligger kvar till måndag. Promenad mot fyrviken denna gång.

16/8 Går för motor till Ithaka på en spegelblank havsyta. Vi försöker lägga till I Kione men det är kaos och fullt med båtar som försöker tränga sig in någonstans. Vi fortsätter till Vathi/Ithaka. Där finns ännu gott om plats vid stadskajen men mycket snart rasar det in båtar runt om oss. Vi fick hjälp med linorna och kapten hjälper sedan ett par stycken till. Snart är hela kajen fullbelagd. Det är nu skvalpigt och har blåst upp från sidan.
Nu börjar cirkusen! Båten bredvid som tryckte sig in och hängde på sidan mot vår ankarkätting, trycker kraftigt mot vår båt. Vår dinge kläms fast mellan oss och nästa båt. Vi halar snabbt upp den på däck. Våra tampar slaknar och vi ligger med kulfendern mot kajen. Vi ber dem dra in på ankarkättingen så att de ligger mer spänt, men det ger inget resultat. de vekar inte ha fäste. Franska båten som kom sist och klämde in sig på en för smal plats och dessutom ankrade över minst två-tre båtars kättingar, gör att vi ligger ändå sämre. Vinden som skulle avta kl 21 tar i mer och mer och är väldigt byig. Båtgrannarna dinglar iväg mot restaurangerna, medan vi sitter ”ankarvakt” i vår båt, för oroliga för att tycka det är kul.  Så småningom avtar vinden och vi kan sova lugnt.

17/8 Vi går upp i ottan för att vara med om ankarsalladen skulle börja lösa upp sig. Kapten fixar bort sopor och gör brödinköp. Med tanke på att drinkborden fortfarande står dukade i båtarna runt oss, blir det nog en lång väntan på avgång. Vår kätting är underst.
Mycket riktigt, tar det flera timmar innan fransmannen, som vi tror lagt över vår kätting, dyker upp. Han ska då gå och äta frukost med sitt gäng och säger sig vara tillbaka om en timme. Om drygt en timme är de tillbaka och frågar om vi vill åka. Ja tack, säger kapten artigt. Fransmannen nekar till att ha korsat ankare men ger sig chevalereskt iväg. Han har förstås fastnat i Italienarens ankare bredvid oss. Det ser ut som fransmannen släpar Italienarens ankare över vår kätting. De lyckas i alla fall komma loss och iväg. När vi sen lägger ut har vi Italienarens ankare i vårt. Det väger 25 kg plus vårt 16 kg, och motorns generator orkar knappt med att förse ankarspelet med ström. Kapten klättrar vigt ner på stävstegen och får ett rep om italienarens ankare. Sedan dirigerar han så båten vrids ett varv, eftersom kättingarna snott ihop sig, och får då loss vårt eget ankare, som han hissar upp. Italienarens hänger nu i repet och släpps därpå ner. De vinkar från land och vi avtågar med svenska flaggan stolt viftande från aktern.
Därefter ger vi oss iväg på lugnt hav mot Kalamos men i Port Leone blåser det plötsligt i den lagunlika viken. Det beror på de höga bergen runt omkring som man tror ska skydda men istället förstärker vindarna (fallvindar). Här är båtar som försöker lägga till i vinden och inte får ankarfäste och flera kommer och tränger sig för att få bra plats, så vi sticker därifrån. Det blir en skön tur mot Meganisi där vi ankrar mot land på bra plats. Här är alltid säkert och skyddat mot de flesta vindar.

18/8 Tvättdag hos Minas med promenad till Vathi under tiden tvättmaskinen gör sitt. Vi går ut till bryggorna utanför Vathi där det ligger en restaurang. Bryggorna som förut var väldigt dåliga har under pandemin restaurerats och där finns både vatten och el. Under förutsättning att man äter på restaurangen ligger man där gratis. Vatten och el kostar 5 euro vardera.
Tvätten hängs runt båten på linor och torkar på en timme i värmen.

19/8 promenad till Vathi runt NV uddarna som vi nu kallar Getudden. Där går getter instängslade och några av dem har en skälla runt halsen. De kikar nyfiket på dårarna som kommer gående i värmen. Det ligger en svensk båt vid stadskajen och vi byter några ord. Sedan blir det en Mythos på Mr Bean och vi tittar en stund på tilläggningarna vid kajen. Handlar lite och klättrar mödosamt tillbaka mot båten med pauser i varenda skugga som står att finna.
Luften står still idag och vattnet svalkar inte mycket. Korsord och böcker är allt man orkar med under eftermiddagen. Det är dålig kontakt med omvärlden via wifi där vi ligger. Ikväll blev det trångt med båtar tätt intill. Som hemma i vikarna med fendrar emellan.

20/8 Promenad runt Getudden till Vathi för motion och färskt bröd. I morse gick vikens stora ikon, motorbåten Harbour Moon, iväg. Kan det vara slut på de flesta semestrar? Vi hjälper en desperat fransman i charterbåt med ovan besättning och håller hans linor så han får ankaret långt ut för fäste och sen kan plocka in linorna från vår jolle. Han var oerhört tacksam.
Till kvällen ger sig många iväg och det blir nästan ödsligt i Midsommarviken. Det känns mer som när vi brukar komma hit i september. Långt mellan båtarna och skönt att kunna simma omkring utan att se in i andras båtar.

21/8 Dacapo – Promenad till Vathi och brödinköp. Fortfarande väldigt varmt. Skosulorna gnisslar i värmen. Väl tillbaka blir det som vanligt ett dopp och lunch, bestående av melon och skinka. Nu har nästa chartervecka börjat och det är åter trångt mellan båtarna.

22/8 I morse krånglade kylskåpet så vi var uppe båda och stängde av och satte på. Antagligen ärg i kontakterna. Jolle till Minas brygga och promenad till Fyrviken. Ringde IBA i Nidri och frågade om plats vid deras pontoon, och det fanns redan idag så vi åkte dit. När vi skulle lägga till blåste det förstås ordentligt från sidan, men det gick bra och vi fick hjälp av marineron att få fast oss i mooringlinor, mm. Sedan slutade det blåsa! Det rullar däremot väldigt här av alla svall. Avfrostning av kylskåp, städning, påfyllning av vatten och laddning av alla elprylar. Skönt att vara i hamn också.

23/8 Bunkring och byte av gasoltub på supermarket Coop. Vid avgång hade vi glömt att ta in elsladden så det skreks stopp från olika håll. Marineron drog ur kontakten och slängde ut den och vi kunde ta oss ut men det kändes pinsamt. Det var första gången det hände oss. Vid ankomst till Meganisi bytte vi ankringssida. Det var bra till att börja med men sedan drog vinden rakt in i sidan och det gick svall. Vi märkte att ena tampen doppade så antagligen draggade vi. Mitt i middagen bröt vi upp och flyttade till vår vanliga sida strax innan mörkret föll. Sen fortsatte vi vår middag i lugn och ro.

24/8 Promenaden gick idag till Vathi och via Getudden hem. Här ligger nu 3 svenska båtar och vi blev. bjudna på kaffe. Trevligt med sällskap och bokbyte.

25/8 Stand by i midsommarviken.

26/7 Vi flyttade oss till Minasviken eftersom det förväntas åskväder och S till SW vind men den blev SO och S. Vi la ut spring mot S. Många båtar kommer in för att söka skydd och det blir en del dramatik kring tilläggningarna. Vi ligger bra och äter en god middag ombord.

27/8 I natt åskade det och regnade rejält. Ingen hård vind som tur var. Vi ligger kvar med båten och går till Vathi och handlar. Lite moln på himmeln men annars fint. Sunsails flotta kommer in för avslutning av charterveckan. Molnen sjunker ihop över bergen så i natt blir det förhoppningsvis ingen åska.

28/8 Lugn natt. Flyttar till Midsommarviken. Hjälper en norsk båt att lägga till genom att hålla deras tampar i land, då de fick ta upp ankaret igen. En svensk båt, Linnea, har lagt till bredvid. Byig vind men allas ankare sitter fast. Tvättar Pinta runt om med hjälp av jollen. Det är mycket dagg på morgonen, så blev hon avsvabbad på däck.

29/8 Kaffe på Linnea. Pratat med Cadencias besättning, som anlände igår kväll till sin båt på marinan.

30/8 Gäster på drink från Linnea. Provat deras SUP på darriga ben. Svårt.

31/8 Lugna dagar med promenader, bad och mys i sittbrunnen. Provat SUP igen och det gick riktigt bra denna gång.

____ se september