3 september. Återigen grekiska skatten TEPAI. Kompletterat för september genom att göra om hela processen igen.
31 augusti
Årfästet på jollen har släppt. Lagning pågår. Råttjakt fortsätter med fler olika fällor.
28 augusti-Råtta ombord! Fällor utplacerade.
24-27 augusti/Sjösättning
Grekiska skatten – det går inte att komplettera med en månad till samma år. Måste man göra om registreringen?
Insekt har byggt igen luftningen till vattentanken så det går inte att fylla på. Åtgärdas med rensning av hålet, luften pyser ut och vattnet kan fyllas på.
Vi blir utkörda från marinan – det är fullt ni kan inte ta upp båten här i höst! Vi får rätt efter några vänliga argument, från oss, och lite eftertänksamhet, grekiskt möte 1 timme, och beställer upptagning 4 oktober.
16 juni
EPIRB utlöser falskalarm eftersom batteriet inte blivit utbytt. Det ska bytas vart 5:e år. Kustbevakningen i Sverige samt i Pireus kontaktar oss genom anhörig. Sjöräddningen ryckte dessutom ut med ribbåt och kom till oss i Meganisiviken för att kolla att allt stod rätt till. Fantastiskt hur bra det fungerar med sjöräddningen! Tråkigt att konstruktionen fungerar så att batteri som laddat ut orsakar falskalarm. Det borde bara signalera i båten.
12 juni
Försegelprofilen kärvar och svirveln i toppen smörjs med 5,56. Kapten hissas upp.
9 juni
Elpanelen visar att vi inte har tillräcklig spänning på batterierna. Kapten mäter upp dem, men det verkar vara fel någon annastans, förmodligen ärg på någon kontakt. Han sprayar kontakterna bakom elpanelen med 5,56 och nu fungerar det igen. Tur att det inte var de nya baterierna som det var fel på.
26 maj
En bit trä på peken har spruckit och håller på att ramla bort. Limmas och skruvas.
Att betala in den grekiska båtskatten TEPAI har visat sig vara en svår uppgift som tar lång tid. Skatten ska gälla från 9 maj, betalas senast den 18 maj.
18 maj
Stopp i främre toatanken. Fullsmockad och går inte att tömma. Uppifrån med ståltråd lyckas inte, men nerifrån under vattenytan med hjälp av långt rollerhandtag som kapats så att det är rakt går det att lösa proppen.
17 maj
Två handtag till skylights kärvar och måste smörjas in.
14 maj
Flaggstången går av vid fästet. Den var provisoriskt lagad efter en mindre kollision och orkade nu inte i regn och blåst. Kapten sågar, täljer och slipar och snart sitter den där igen.
Konstateras läckage från takfönstret i det kraftiga regnandet. Smörjning av o-ring i fästet till handtaget gör susen.
13 maj
Montering av nya batterier. 3 x 100 Ah Gel, 850 Euro.
10 maj
Vi beställer nya förbrukningsbatterier på Nidri Marina. De befintliga laddar bra men behåller sen inte spänningen över natten. Vi måste stänga av allt utom kylen för att klara natten. Planerar montering måndag 13 maj vid deras brygga.
Fästet till gasfjädern i aktre luckan, där livflotten förvaras, har lossnat från kanten. Den är bara satt med en skruv som lossat. Åtgärdas med hjälp av mutter från utsidan. Muttern måste vara av tunnare sort än normalt för att rymmas och måste införskaffas på Nidri marina.
7 maj
Solcellerna överladdar och larmet tjuter. Omkoppling av regulatorer.
3 maj
Vid första utrullning av gennakern märkte vi att förstagsprofilen delat sig i skarven närmast toppen. Vi fick ta ner seglet och hissa upp kapten som skruvade dit de 2 skruvar som fattades, med låsolja.
2 maj
Det har läckt in vatten i en av akterkojerna och vi fick riva ner takpanel och försöka lossa en mutter som underifrån håller pushpit på plats. Det krävdes en gummimänniska för att komma åt den. Sedan tätade vi med sikaflex uppifrån och satte tillbaka allt kompletterade med en låsmutter. Därefter blev det att klorintvätta 2 täcken, fodralet till bäddmadrassen samt madrassen, som tagit skada av läckaget med mögel och fläckar.
Damasken runt drevet lossnade förra säsongen och måste åtgärdas innan sjösättning.
En mobil solpanel kopplas in
Antennen för Wifi, Badboy, plockas ner.
Landgången repareras och kompletteras.