April 2024, Ioniska havet

Äntligen ljusnar det och våren närmar sig. Flygbiljetter till Aten är beställda till den 20 april. Vi hyr bil och kör till Preveza, Ionian marina. Bilen kan lämnas på flygplatsen Aktio. Sjösättning är beställd till den 27 april. Mycket jobb att göra innan dess. Förutom tvätt, vaxning, riggning och pumpa jolle, har vi nya solpaneler som ska monteras, ny GPS som ska anslutas, mm.

20 april

Avresa från Enebyberg kl 05.00 med taxi. Planet ska avgå kl 07.20. Vi lämnade i sista stund gennakern hemma. Det är inte troligt att det blir så många tilfällen att använda den och den tar upp stor plats i båten.
Den stora resväskan, som är speciellt inhandlad för att rymma solceller mm, blir klassad som specialbagage. Vid inlämning och röntgen vill personalen att vi öppnar och visar innehållet. De tror att det finns batterier i någon av kartongerna. Det visar sig att det är de två transformatorerna som är misstänkta,men det fanns förstås inga batterier där, så vi fick tejpa igen och packa in allt. Med var sin liten ryggsäck, innehållande bl a GPS, walkietalkies, datorer, kaffe mm, äter vi äntligen frukost. Det blir nästan tight med tid, för de har börjat borda och de flesta har gått ombord när vi kommer till gaten. Skönt att planet går i tid, säger vi. Men nu säger kaptenen att det är en röd lampa som lyser bland instrumenten i cockpit, så vi väntar på tekniker som ska undersöka vad som är fel. Efter en halvtimme är det klart men då tänds lampan igen, så vi kan inte lyfta. Då ska teknikerna till hangaren för att hämta en ny komponent. Det är åtminstone tillåtet att använda toaletterna. Anders kontaktar nu biluthyraren i Aten, för vi kommer inte hinna i tid för att hämta vår hyrbil. Norwegian bjuder nu alla på ett glas vatten! Efter 2 timmar kan vi äntligen lyfta. Tänk om vi hade fått sova ett par timmar extra istället.
På Atens flygplats undrar vi nu om vi måste hämta ut vår väska på specialbagage och frågar efter vart det är. Så småningom väntar vi utanför ett lager av olika väskor och burar till husdjur. Den ska komma där sägs det. Styrman som tänker ”det här är ändå Grekland”, går till bandet med ordinarie väskor och mycket riktigt, där kommer vår stora väska glidande. Efter att ha baxat upp den på en vagn kan vi gå till biluthyraren och hämta en fin Opel Astra. Äntligen ger vi av mot Preveza. Det ska ta 3,5 timme enilgt GPS. Vi pausar eftert en timme och äter lite. När vi ska åka vidare kommer vi på att det finns både farthållare och GPS installerade i bilen!
Det är fint väder och mycket bra väg, 2-3 filig motorväg, fart mellan 100-130km/tim, många tunnlar och många stopp för att betala vägtullar. Men snart kommer vi fram till Vonitsa och hittar butiken vi handlat i förut. Vi är framme vid Pinta kl 18. Vi bäddar snabbt, sätter på elen och kylskåpet och fyller vatten i en 3-liters dunk. Sedan tar vi bilen till tavernan för en bit mat. Det är mycket folk och full fart på marinan. Det var skönt att krypa till kojs efter en lång dag.

21 april

Vi vaknar tidigt efter en lång skön sömn och sätter genast igång att ta bort täckningen och tvätta båten som är rejält skitig. Vi fyller på lite vatten i tankarna och tillsätter lite klorin för att rengöra dem. Det är svarta moln på himlen och vinden tar i. Snart kommer en regnskur men eftet ett tag upphör den och vi kan fortsätta. Det är svalare och blåsten tar i men vi får upp sprayhooden och biminin innan nästa regnskur. Nu sätter vi på värmen och kryper in för lite lunch. Några timmars uppehåll till och vi tar ner fall som varit indragna i masten och drar ner dem till sittbrunnen. Bordet i sittbrunnen har möglat under skyddet och får tvättas med klorin. Senare blir det innearbete, för nu vräker regnet ner. Kapten byter kolfilter i köket och styrman, som varit och provat duscharna, sätter sig vid datorn. Det är mycket kvar att göra, men det är trevligt att vara tillbaka på Pinta. Skönt att kunna ta bilen till Taverna Panos och en god middag.

22 april

Kapten har installerat den nya GPS/plottern som verkar fungera bra. Vi åker till Lefkas med hyrbilen för att bunkra. Det är delvis ny väg och vi passerar över bron över Lefkas kanal. Där utgör färjan en bro som de vrider vid broöppning. Det är vår vanliga passage med båten till Ioniska havet. Kul att se den från land. Vi kommer till Lidl och det är kaos redan på parkeringen med parkeringsvakter och massor med folk. Det verkar vara nåt jippo med balonger och tältservering. Där inne är det flera erbjudanden och extrapriser, så det är bara att fylla vagnen. Då vi packat allt i bilen passar vi på att ta en grillkorv med grillat bröd och dricka. Det finns också friterad bläckfisk, kaffe och godisbitar. Några ungdomar hjälper till och det är bara att ta för sig, säger de. Det visar sig att butiken varit stängd i 3 månader för ombyggnad och har stor öppningsfest i dag! Vi hade tur! På kvällen har styrman fått ont i ryggen, efter att ha hissat upp den stora väskan i båten, så vi äter lätt middag hemma i båten med jordgubbar till efterrätt.
Fest på Lidl
23 april

I natt har det varit kulingvindar och regnat och båten är helt gulfläckig av Saharasand. Vi är tacksamma att ligga på land. Dags att lämna hyrbilen på Aktio flygplats som ligger i närheten. Bilen får full tank men jättesmutsig av Saharasanden då vi lämnar den på parkeringen utanför ankomsthallen. En man från AVIS kontrollerar att allt är OK, och vi promenerar tillbaka på 40 minuter. Det är regn i luften och blåser ordentligt. Vi beställer arbetsställning till imorgon i receptionen och köper bröd i kiosken på marinan. Ankaret med 100 m kätting hissas upp manuellt och 4-händigt. Sedan tvätt av båten som är lika smutsig igen och fylla på vatten helt i aktertanken. Kapten monterar de nya transfomatorerna till solcellerna. Styrman vilar ryggen som fått sig en körare. Vinden avtar plötsligt och vi skyndar oss att rigga seglen. Talgoxarna har hunnit boa i bommen sedan igår då vi tog bort skyddet. De envisas med att försöka komma in med sina pinnar fast vi håller på med seglen. Till slut får vi sätta igen hålet igen med ett skynke.

24 april

Solen skiner äntligen och idag ska vi vaxa utsidan. Men arbetsställning verkar vara en bristvara på detta båtvarv. Kapten går iväg för att försöka få tag på en ledig. Saharasand har täckt hela Grekland och det är inte konstigt att vi hela tiden får spola båten fri från den fina gula sanden. Man vill inte trampa in sand i kajutan.
Efter samtal till receptionen med påpekanden att det står arbetsställningar på flera ställen som inte verkar användas, får kapten till slut hjälpa Butter (en anställd på marinan) att släpa fram en ställning som stod i närheten av Pinta. Det visar sig att det är gaffeltrucken som de flyttar ställingarna med som är ur funktion.
Nu kan vi sätta fart med vaxningen och det ska bli regn igen så vi vill bli klara på kvällen. Bra träning att klättra upp och ner i ställningen och både rubba/polera, vaxa/polera. 4 flyttningar per sida plus baksidan.
Vid middagen på Taverna Panos får vi sällskap med två andra svenska kaptener som vi känner sedan tidigare. De är här och ser om sina båtar men ska inte sjösätta förrän i slutet av maj.

Pinta får tillbaka sin glans.

25 april

Kapten har lyckats få igång Navtex då han efter mätningar hittat ett spänningsfall i en säkring. Det var inget fel på apparaten! Nu kan vi få väderleksprognoser och navigationsvarningar igen, förutom i mobilerna. Ovansidan är nu också vaxad. Riggen är uppspänd, vimplarna hissade, vassa ställen övertejpade, anoden slipad, mm löpande arbete ombord.

26 april

Idag har vi städat inne i båten och pumpat jollen som nu ligger klar på däck. Dessutom hann vi tvätta och få torrt i det fina vädret. Vi har också betalt ut oss från marinan. Nu är allt klart för sjösättning i morgon bitti.

Städat och fint

27 april

Sjösättningen gick galant och i tid! Det har äntligen blivit varmare och soligt. Vi blev lite sena för motorn måste kollas, den startade inte på en gång, men det var ett bränslefilter som inte var riktigt åtdraget. Vi ankrade innan broöppningen k 12 och sjösatte jollen. Fin segling till Meganisi och Midsommarviken. Konstigt tomt i viken utan de 2 stora motoryachterna som brukar ligga här och det finns inte heller några segelbåtar. Vattnet är kristallklart och 20 grader. Soligt, och ingen vind i viken. Fåglar och fiskar är vårt sällskap, och det är otroligt tyst och stilla.
Tillbaka i Midsommarviken

29 april

Vi har det fint i ”gropen” i Midsommarviken på Meganisi. Här låg vi första gången vi kom fram till Ioniska havet 2017. Vi tänker förstås på våra nya seglarvänner som låg här med sina båtar då, men som nu inte längre seglar med oss. Det är fina minnen.
Här är livet långsamt, vi pysslar med båten, badar, promenerar, äter, läser och sover precis som hemma. Skillnaden är det varma vädret, 27 grader, det azurfärgade kristallklara vattnet, 20 grader, dessutom ett lugnt väder med nästan stilltje och sol på klarblå himmel.
Den nya portabla solcellen fungerar utmärkt och förser oss med el. Navtexen lade av igen, men kapten hittade det egentliga felet och nu fungerar den igen. Kapten kan nu titulera sig ”urmakare” också, efter att ha fått igång det lilla skeppsuret, som trots nytt batteri stod still (med hjälp av WD40!). Nu letar kapten fel på båtlarmet, Red Knows, som piper igång, men inte ger signal till mobilen.
Vi väljer att ligga still några dagar för att bara njuta och inte behöva stressa med någonting. Vi behöver lite mer vind för att ta oss söderut. Det blir därför inget skrivet i bloggen förrän vi förflyttar oss nästa gång. Trevlig Valborg.

1 maj se nästa uppslag