Meganisi -1 juli
Vi har flyttat oss till Vrakviken, tvärs över från Midsommarviken. Det blev väldigt stojigt där med motorbåtar runt omkring, bl a en livlig familj med badande/skällande golden retriver och barn samt vattenscoter, mm. Så långt var allt väl. Sedan blev en brittisk segelbåt, som låg väldigt nära en av motorbåtarna, osams med dem. Motorbåten hade klämt in sig intill segelbåten, eftersom deras kompisar låg där, och hade antagligen korsat deras ankare. De skällde och bråkade och sedan satte motorbåten i gång hög musik och hade party ombord med sina polare. Då valde vi att ge oss av trots att klockan var mycket, ca en halvtimme innan det blev mörkt. Som tur var hittade vi snart en plats mellan två större segelbåtar i Vrakviken och lyckades snabbt angöra, efter en omankring. Skönt att kunna äta middag i lugn och ro. Natten blev också lugn.
Vi seglar upp till inloppet av Lefkas kanal och ankrar i det grunda vattnet där. Det är inte direkt badbart, men fin utsikt över bebyggelse och gamla befästningar. Imorgon seglar vi upp genom Lefkas kanal, tankar där, och går vidare efter broöppning till Preveza.
2 juli, Cleopatra marina
Idag beställde vi plats i Cleopatra marina, som har platser i vattnet bredvid Ionian marina. Prognoserna är osäktra, ostadigt väder med hårda vindar och åska. Skönt att lyxa till det lite innan upptagningen, 70 euro/natt. Alternativet hade varit att friankra i en vik utanför Preveza. Vi ger oss av så vi kan tanka i Lefkas kanal innan broöppningen klockan 12. Det blåser upp till 9 m/s samtidigt med strömmar i kanalen så det blir lite svårt att angöra tankstationeneftersom man driver ifrån hela tiden. Efter flera försök lyckas vi komma in vid pontonen och tankar 124 liter, ovanligt mycket för oss. Senast vi tankade var i Korintkanalen, så det var ett tag sen. Vi ankrar sedan längre upp i kanalen i blåsten för att invänta broöppningen. Då vi passerat bron är det fullständigt lugnt och blekvatten hela vägen upp till Preveza. Då vi ropat upp marinan på VHF blåser det plötsligt 9 m/s igen och vi har ström på 1,5 knop utifrån havet. Vi blir inropade i Cleopatra marina och får hjälp av två proffsiga marineros att förtöja som tur är, för det är inte lätt med mooringlinor, motström och vind på en gång. Då vi till slut är på plats avtar vinden som ett trollslag och vi undrar varför vi hela tiden prövas på detta sätt. Äntligen ska jag stå i duschen en lång stund och njuta säger styrman men ack, det finns inget vatten i duscharna, så det blir en kort dusch i båten som vanligt. Sen lunch, äntligen, men nu blåser det upp igen så vi undrar om vi kan äta middag i båten. En regnskur får vi också för säkerhets skull. Vi är i alla fall jättenöjda med att ligga i hamn med stadig förtöjning. Positivt är att det finns el och vatten, som nu rinner om än sakta. Vi kommer på att om det är dåligt tryck i ledningarna kan det vara svårt att få vatten på vår marina. Det har vi ibland problem med. Vi fyller därför båda våra vattentankar för att kunna använda på land. Det går långsamt, men så småningom är det klart. Sista middagen intas i båten för säsongen. Maten är sedan slut och kommer inte att fyllas på eftersom vi går till Tavernan och äter. Vi beställer bröd till imorgon bitti i kiosken.
3 juli, Ionian marina upptagning kl 11.30
Efter att ha hämtat bröd ropade vi upp marineron på Cleopatra marina för att få assistans vid utläggningen. Det gick jättebra trots vind och ström. Vi ankrade utanför upptagningsfållan ochspanade och väntade. Det blåser friskt. Upptagningarna var försenade hörde vi av en irländare som cirklade runt, runt i en timme, i väntan på upptagning. Vi såg att två båtar skulle upp före oss och en lades i, så vi tog det lugnt och låg bra för ankare. När klockan närmade sig 12 och vi såg att en tysk båt som också var före oss kom upp, tog vi upp ankaret och då vinkade de direkt in oss in i fållan.
Ska vi lyfta före eller efter lunch, sa kapten när vi låg på plats och de svarade, efter. Det var bra för vi hann tvätta jollen på undersidan där den ligger uppochner på däck.
Vi fick vår gamla plats längst upp på marinan, bland högt gräs och tistlar. Gubbarna som skulle resa ställningen tog bort det värsta ogräset med en hacka innan Pinta kom farandes med traktorn. Kapten lyckades denna gång övertala dem om att båten skulle ligga horisontellt och inte på baken med en kraftig lutning.
Det blåser nu styv kuling och vi är glada att vara på land och slippa fundera på förtöjning eller ankare.
Nu är det bara att börja jobba efter listan så vi kommer hem med planet den 8/7.
Båten är på land och vi är hemma igen.