Söndag 17/4 är det dags för avfärd mot Grekland och vår båt Pinta. Taxi kl 03.00, flyg kl 06.30 till Aten. Framme grekisk tid 11.10. Sen väntar en osäker färd vidare mot Preveza. Först lokalbuss X93, från flygplatsen till busstationen Kifissos, tar ca 1 timme, alternativt taxi.
Därefter finns 2 alternativ. Om vi hinner går det en buss kl 13 till Vonitsa, tar ca 5 timmar, dvs framme vid 18-tiden. Därifrån kan vi bli hämtade med bil av våra vänner som redan är på plats på marinan. Om vi inte hinner med denna tur, går det en buss kl 15 mot Preveza, ca 5,5 timme. Därifrån kan vi med bil/taxi ta oss till Ionion marina. Kommer då fram till vår båt ca 21. Då äntrar vi stegen upp i båten, sätter i elkontakten och fyller på lite vatten i tanken. Hoppas att vi kan bädda och sova gott utan överraskningar. Kan så vara att man känner sig lite mör efter den trippen?
Yes! Vi klarade den kortare färdvägen till Vonitsa och hade tur att få våra väskor, hinna med bussen X93, 2 minuter innan avgång, hann köpa och fick de sista 2 biljetterna med bussen till Vonitsa. När vi kom dit strax efter 18 stod våra vänner där med bilen och efter en halvtimme var vi vid båten. Sammanlagt 16 timmars resa. Vi åt en god grekisk middag tillsammans på Panos restaurang invid marinan. Sedan stupade vi i säng kl 21 och sov i 12 timmar.
18/4 Måndag med regn och blåst och kyla. Inte vad vi är vana vid i Grekland. Inomhusarbete med värmaren igång, men vi hann tvätta båten utvändigt mellan skurarna. Den var ruskigt skitig och vi skurade två gånger och spolade emellan. Att packa upp två väskor om 20 kg vardera med bara båtgrejor är som på julafton. Vi hade t.o.m en ny dammsugare med oss! Väderprognoserna är lite osäkra vad gäller regn. Vi behöver minst 3 dagar utan regn för att nåta om teaken i sittbrunnen. Drink på Cadencia och mat på Panos. De har vällagad grekisk husmanskost och några specialrätter också. En Mythos (öl) har man längtat efter.
19/4 Full fart och solsken gör att vi får upp sprayhood och soltak med fart. Tamparna till fall och skot har vi monterat. Ny frälsarkrans har namnats med PINTA. När vi ligger på land har vi tillgång till el och vatten och båten fungerar utmärkt att bo i. Det vi inte kan använda är toaletten. Vi lagar inte heller så mycket mat i båten eftersom disk-/tvättvattnet går rakt ut på marken. Det finns en barack intill oss med toaletter och duschar som städas varje dag. Tyvärr fanns det inget varmvatten igår, så styrman som är van vid skärgårdsbad duschade kallt, men kapten fick lov att duscha ombord, där vi har varmvatten. Kapten jobbar vidare med att rensa spåren mellan teakbrädorna inför nåtningen. Båtar runt om har börjat sjösättas och det är full aktivitet med flera boende på marinan. Nu väntar grekisk påsk så det mesta kommer att vara stängt fredag till söndag.
20-23/4 Diverse varvsarbete. Nu har vi nåtat teaken i sittbrunnen. Vi har klättrat på bänkarna för att häva oss in genom luckan. Det var en extra utmaning när vi i torsdags varit och bunkrat på Lidl utanför Preveza med våra vänner i Cadencia och alla varor skulle stuvas ner i båten. Men nu det är torrt så att vi kan gå på det. Igår hade vi en ställning och vaxade utsidorna på båten. Den var alldeles randig så vi fick först använda rubbing, torka bort, sedan vaxa och polera med maskin. Den blev så blank och fin. Toaletterna har preparerats med vinäger för att få bort kristaller från urin.
23/4 Idag har vi monterat storsegel och genua. Det blåste inget så det gick väldigt bra. Det är alltid trassligt med storen, att sätta i lattor och revlinor och lazyjacks med påse. Tre gånger hissade vi seglet innan allt såg bra ut. Kapten har sedan monterat en ny teakbit på peken, den gamla sprack förra året. Han har byggt den hemma efter den gamla som vi tog hem. Lackad och fin sitter den nu på plats. Styrman har gett propellern en ansiktslyftning samt bytt flagglinor, till grekflaggan, ny för i år, och Medelhavsseglarnas klubbflagga. Det är varmt och skönt nu, ca 25 grader, så det är behagligt att jobba, men också att sova på natten.
24/4 teaken slipad efter nåtningen och rengjord. Vi är nöjda med resultatet. Hela båten tvättad igen efter regnet. Vaxat överbyggnaden. Målat propellern och bytt anod. Bytt backventiler i toaletterna. Dragit åt vantskruvarna igen i riggen, vi släpper några varv då båten står på land. Fler och fler dyker upp i båtarna runt om oss och det är full fart.
25-26/4 Jollen pumpad och solskyddad, upphissad på däck. Rutorna på sprayhodden tvättade med rent vatten och solskyddade. Sittbrunnen vaxad. Botten vattenslipad. Akterhytterna rensade och iordningställda. Räkningen på varvet betald. Flaggan hissad. Klart för sjösättning imorgon kl 12.
27/4 Allt klart och kl 12 prick kom traktorn och hämtade båten för sjösättning. Stolta marscherade vi bredvid och såg på när Pinta äntligen fick kölen under vattnet. Vi körde ut mot Preveza stad för att lägga i jollen och montera loggen i botten. Sedan satte vi kurs mot den prickade rännan ut mot havet. Nu börjar motoralarmet tjuta att något inte står rätt till. Motorn stängs av och vi får driva in igen mot marinan. Kapten kollar olja och impeller men allt verkar bra. Då ser vi på displayen att det är batterifel. Kapten byter generatorrem och allt verkar nu fungera i 4 minuter sedan går alarmet igen. Vi har nu drivit så långt att vi riskerar att komma för nära ankrade båtar nära stranden. Kapten släpper för hand ner ankaret och låter kätting löpa ut. För att få kättingen att stoppa och kränga den tillbaka på ankarspelet behövs även styrmans assistans. Kapten mäter spänning på batterierna och märker att startbatteriet överladdas. Han ringer till olika Volvo Pentaservice och får lite tips. Konstaterar att det antagligen är regulatorn/fördelare som inte fungerar som den ska. Då vi startar motorn och den kan gå några minuter kan vi reglera ankarkättingen. Vi ligger nu bra med fäste och kan lugnt jobba vidare med felsökningen. Det blir så att vi beslutar att ligga kvar över natten eftersom batterierna kan förstöras om vi kör med motorn för länge. När vinden lagt sig flyttar vi oss in till Ionian marinas kaj inne vid varvet. Motorn går snällt under tilläggningen så vi är mycket nöjda. Kl 21 blir det sen middag, pasta med stekt korv.
28/4 tidig uppstigning och iväg till chandlern på Cleopatra marina, men de har ingen fördelare och tror inte Volvo kan leverera någon. Kontoret på Ionian marina bistår med att ringa och få hit tekniker. Det kommer 2 st redan efter en timme och går lös på båten. Nu håller vi tummarna för att det ska gå att laga och att vi inte ska bli tvungna att tillbringa all tid vi planerat att segla här vid kajen. Det lyckades som tur är. Inga reservdelar behövdes.
Efter att motorn och laddningen nu fungerar har vi gett oss av genom Lefkas kanal till Meganisi. Viss segling med genuan 7-8 m/s och sol men kyligt i luften. Då vi ankrat upp i Midsommarviken intill Cadencia, togs årets första bad i 21 gradigt vatten. Underbart, men kändes faktiskt kallt. Tre båtar till i viken. Ingen trängsel! Bygget av det stora lyxhotellet tvärsöver viken som pågått i 3 år verkar nu klart, med trädgård och murar. Terrängen runt viken har rensats upp från undervegetation, och stensättningar runt olivträden har lagats. Det ser jättefint ut. Vi firar vårt ny-nåtade golv i sittbrunnen ”Durkparty” tillsammans med besättningen från Cadencia. Trevligt att nu åter guppa i det azurblå klara vattnet i denna fina vik efter allt arbete med båten på varvet.
29/4 Mulet, bleke, varmt i luften. Myggnatt med flera attacker under natten gav en orolig sömn. Promenad in till Vathi för att handla bröd mm. Firar med grekisk ssallad och Mythos på Mr Beans. Bad förstås.
30/4 Valborgsmässoafton, grillspett och jordgubbar, tillsammans med Tomas och Anita på Cadencia. Beställt plats på Stavros i Sivota imorgon em.
Ny sida maj 2022
1/5 Förflyttning med både segling och motorgång till Sivota. Blir som vanligt väl mottagna och får assistans med tilläggningen av bryggpersonalen.