1 maj, Sarakiniko, Itakha
Vi tröttnade på att ligga still, trots att det inte blåser, och begav oss för motor till Itakha, där vi ankrade i en liten vik, Sarakiniko, sandbotten på 8 m djup. Det var bara vi där så vi svajade utan linor i land. Två sandstränder, en öde och en med en liten bar med solparasoller på stranden. En viss aktivitet där med lite folk men det var inte öppet. Några mindre fiskebåtar låg på bojar. Det var lugnt och tyst. Getter, med koskälla, klättrade på klipporna med säkra steg. Några vita ankor simmade fritt runt omkring. En fridfull plats.
2 maj – Sami, Kefalonia
Eftersom det nu ska bli blåst och regn väljer vi att köra vidare till Sami hamn på Kefalonia. Där får vi hjälp av trevliga båtgrannar att komma iland med tamparna. Det är offseason och finns ännu ingen hamnkapten så det är gratis att ligga vid kajerna. Det finns vatten men inte elektricitet så vi förlitar oss på solcellerna och hoppas på en del sol. Vi planerar att stanna här till på söndag, då ovädret har dragit förbi. Det finns möjligheter att ta långa promenader här, man ligger säkert och har nära till butiker, och även badstrand, om man får feeling. Kallt och blåsigt så vi sätter upp vårt sittbrunnstält. Restaurangerna vid hamnen är mestadels stängda och det är inte många människor i farten.
3 maj
Storhandling med pirra och ryggsäckar på Supermarketen. Det är påsk i Grekland och förutom att kyrkan plingar länge och ofta så är det fullt med folk i butiken. Extrapriser på varje hylla och mycket personal samt hög musik markerar feststämning.
Vi har förstärkt vår förtöjning med kätting runt stolparna och kraftiga gummifjädrar som gör vistelsen i båten bekvämare. Det gungar ändå och vinden är upp mot 11-12 m/s. Soligt och varmare än igår. Värre vind väntas i kväll och imorgon uppåt 18 m/s med regnskurar och ev åska. Vi stannar här till söndag då prognosen ser bättre ut.
Fler och fler båtar kommer in i hamnen. Vår båtgranne, en äldre tung HR, hänger lite på oss, men lägger ut en extra spring-lina mot vinden. Då kommer en stor engelsk båt farande mot platsen och grannen får ta bort sitt spring igen, annars kommer inte den nya båten in. Denna lägger ut massor med kätting och styr sedan in i fållan mellan två båtar. De lade fast och drog in lite kätting, men den hängde rakt ner och drog ingenting. Båten hängde nu på vår båtgranne, som då hängde ännu mer på oss. Båtgrannen bad att de skulle ta hem på kättingen och de gjorde ett halvdant men inte tillräckligt bra försök.
Då ilsknade kapten till och gick bort och pratade med den nyss inkomna kaptenen och sade att ”det ska bli mer vind imorgon och du har fortfarande inte sträckt ankaret. Du hänger på denna båt, och den hänger på oss. Du måste ta hem mer kätting!” Den nya kaptenen som nu blivit surare och surare, en engelsk ”kommendörkapten”? som vet allt om angöring, blir åthutad av en svensk! Han halar in kätting och båten rätar upp sig men de har lagt för kort avstånd så vinkeln på kättingen är fortfarande inte bra.
HR-kaptenen och Pinta-kaptenen enas om att vi båda i alla fall har tillräckligt med ankare, 60 m resp. 50 m.
Vinden lade sig mot kvällen. Vi passar då på att göra en parallellförflyttning. Eftersom katamaranen på andra sidan om oss har gett sig av och ersatts av en singelskrovs segelbåt så har det blivit lite mer plats mellan båtarna. Vi lägger en ny lina som vi spelar hem med vinschen och kan då med full kontroll släppa försiktigt på den tidigare spända linan som båten hänger i mot vinden. Likadant på andra sidan, vi spelar hem oss och sträcker upp aktertampen och ligger nu mitt mellan båtarna bredvid oss med ca en halvmeter mellan. Det känns tryggare.
Grekiska påsken är nu och kyrkklockorna ringer ihärdigt. Det mässar en röst ut från kyrkan över oss alla och en procession med facklor vandrar längs gatan vid kajen. Knallskott hörs lite då och då. Vi äter fläskkarré och tar en flaska vin med tända ljuslyktor i vårt sittbrunnstält.
4 maj
Den engelska båten ger sig av idag och vi drar alla en lättnadens suck. Men vi hoppas de inte hamnar i ovädret utan får tag i en trygg hamn i natt.
Det är nära till bageriet och det är kapten som får springa upp och köpa färskt nybakt bröd. Vi passar senare på att köra hem ännu mer av tunga varor som vatten, öl, vin, med pirran vi har i båten. Det kan vara långt till butikerna framöver. Här är det väldigt smidigt.
Det blåser och regnar ibland och dess emellan skiner solen. Det märks att det är kuling på gång, vinden ylar och svarta moln tornar upp sig. Vinden tar i lite men det blir inte så dramatiskt som vi väntat oss. På natten drar fyrverkerier igång, färjand tutar flera gånger och knallskott ekar. Hög musik spelas. Grekisk ortodox nyår.
5 maj – Poros, Kefalonia
Vi vaknar i fint väder och plockar ner tältet. Vi flyttar oss i nära på stiltje till Posos på Kefalonias ostkust. Det tar bara ett par timmar.
Poros är en fin liten by, med en pontonbrygga som vi lägger oss långsides vid. Man kan också ankra mot kajen. Här ligger innan en polsk båt, som hjälper oss med tampar, senare kommer en engelsk båt. En stor gul färja lägger till för natten på terminalen vid inloppet till hamnen.
Vi promenerar till den centrala byn som ligger en 10 minuters promenad bort från hamnen. Det är vacker utsikt och en enorm strand, visserligen lite stenig på en del ställen, men vattnet är kristallklart. Det är fortfarande helg och lite folk i farten. Styrman tar ett dopp och simmar längs med stranden. Tillbaka på båten duschar vi och tvättar håret. Det blir potatissallad med fläskkarré till middag. När solen gått ner får man ta på fleecen.
6 maj, Zakynthos, Lagana ankring i vik
Vi sov gott och både färjan och den polska båten hade gett sig av i natt utan att vi märkte det. Det är en underbar morgon med sol och stiltje. Då vi äter frukost kommer en kille och frågar hur vi har det och vi förstår att det måste vara hamnkaptenen. ”Det är fortfarande helg så ni ligger här gratis”, säger han, och frågar om vi behöver hjälp med något annat.
Strax efter kl 9 ger vi oss av för en längre tur ner till Zakynthos södra sida. Här finns nationalparken i Laganabukten som skyddar kläckningen av den sällsynta Karettsköldpaddan. Det finns 3 zoner A, B, C. Zon A är helt ankringsförbud inom, i Zon 3 får man ankra, men det finns ytterligare restriktioner bl a förbud att fiska, farten understiger 6 knop, etc.
Vi såg inga sköldpaddor och gick aldrig iland efterom jollen ligger surrad på däck. Det blåser friskt och byigt. Ovanligt nog ligger två andra svenska båtar intill oss. Kapten bjuder på kycklingrisotto.
7 maj, Peloponnesos, Kataloni
Vi fortsätter österut mot Peloponnesos i lugnt väder för motor. Nu noterar vi att autopiloten inte fungerar. Vad har hänt? Det visar sig att det räcker med omstart av instrumenten, som inte stängdes av rätt igår.
Vi ser bara någon enstaka segelbåt och ett par lastfartyg under överfarten. En grupp delfiner visar fenorna men kommer inte fram och hälsar, och tänk, här ser vi en stor sköldpadda alldeles intill båten innan vi girar runt udden in mot hamn. Vi beslutar oss för att inte lägga till i hamnen utan ankrar strax utanför på 5 m djup i sand. Här ligger en dansk och en engelsk båt före oss. Som vanligt blåser det över land, men är skyddat för vågor.
Det blir tidig läggkväll eftersom styrman drabbats av en ordentlig förkylning.
8 maj, Kyparissa, hamn, kaj
Vid frukost kommer en glad dansk glidande för segel i en liten segelbåt typ Viggen och önskar ”God morgon!” Det tog honom 2 år att segla hit, berättar han, och nu är han är på väg hem till Danmark igen. Vi önskar honom god tur.
På ett lugnt och något dimmigt hav motorerar vi till Kyparissa. Det bör ta 5 timmar.
Innan vi rundade sista udden höll vi på att kollidera med 2 havssköldpaddor. Som tur var missade vi dem, eller om de hann paddla undan. Men inne i hamnen var det 4 stycken som simmade omkring i ytan. Vi gick sakta och de hann simma iväg. Vi lade oss långsides vid den höga kajen.
Här ligger några båtar före oss och det gamla vraket som tidigare år legat och drivit som ett spökskepp, hade forslats bort. Det verkar som det pågår upprustning av kajerna runt om för att ge plats för fler besökande båtar? På den stabila kajen där vi ligger är det uppmålade numrerade platser för att lägga till med aktern. Den fina vågbrytaren har klottrats full och det ser ut som mooringlinorna har sett sina bästa dagar. Det har väl inte blivit klart som planerats.
Det är väldigt brant att ta sig upp till staden men det är väl värt det. Det är en trevlig stad och det finns all service. Vi bunkrar lite färskvaror. Kapten som verkar ha överenergi tankar våra extradunkar i tanken och joggar sedan upp till en bensinmack och bär hem 2×10 liter diesel som också tankas i båten. De färska kycklingklubborna smakar bra med kokt potatis, kall currysås och sallad.
9 maj, Pylos, kaj
Natten var hostig och snorig, men vi kom upp som vanligt vid 8 tiden och stack iväg 9.30. Det regnade av och till men blåste knappt 3-5 m/s. Sista timmen var gungig av dyning som växer då botten stiger hastigt och blir till jobbiga svall vilka bromsar upp farten då båten går rakt emot dem. Vi satte revat försegel då det blev rätt vindriktning och fick därmed lite mer stadga i båten och ökade också farten med 1 knop.
Vi kom fram till Pylos och körde in i den skyddade stora lagunen mellan de höga vassa klipporna, som tagna ur en piratfilm. Det fanns plats vid den höga kajen och vi fick hjälp av en hamnkapten och en båtgranne att göra fast. Plankorna vi alltid har med på båten behövdes för att skydda fendrar och båtsida mot de stora svarta däcken som hänger längs kajen. Vi fick betala 13 euro för en natt. Det har man inte behövt tidigare här. Det går att ankra i bukten också. Marinan som ligger intill är fortfarande obemannad, full med vrak, och förfaller mer och mer. Tydligen är det nu någon som ska börja driva den, enligt hamnkaptenen. Hoppas det, det kan bli jättefint.
Vädret är ostadigt och svårbedömt. Vi avser att gå vidare en lång etapp om 50 Nm till Porto Kaiyo, en vik för svajankring.
10 maj
Kapten har tagit över styrmans förkylning. Styrman fick lägga sitt Veto för att få honom att ligga kvar i hamnen ett dygn för rekreation. Det regnar och blåser och även om kapten är i sina bästa dagar, och sånär odödlig, kan det vara att bra att ta det lite lugnt ibland. På morgonen stod en minitankbil på kajen, så vi fyllde upp tanken. Port polis kom och bad oss komma till kontoret med båtpapper och pass. Snärjigt på morgonen, lugnare sedan. Byggnader runt de tre amiralernas torg verkar ha rustats upp. Hela hamnen är trevligare och renare än förr och det känns tryggaremed hamnkaptenen och Port Polis som sitter i ett stort fint hus framför hamnen.
11 maj, Porto Kayio, ca 50 nm
En lång gungig färd mellan 8.00 till 18.30, först med regn och motorgång i hård stampig sjö. Sedan segling några timmar i fin vind men med dyning och svall, som kändes bättre när vi seglade i alla fall. Vinden avtog senare och vi var tvungna att köra motor för att komma fram i tid till ankringsviken innan solnedgång. Under färden såg vi inte många båtar men en liten fågel, som såg ut som en gul sädesärla, landade i båten på öppet hav och åkte med oss ett tag. Den var helt orädd och steppade runt bland fötter och tampar och satte sig till ro för att putsa sig. En gång tog den en liten flygtur och kom tillbaka. Andra gången den flög ut försvann den in mot land.
Vi passerar den södra udden med en vacker fyr. Cape Tainaron Lighthouse.
Porto Kayio viken är öppen åt öst och lite svall går in. Det är risk för fallvindar vid vind från N, NV. Annars en väldigt skyddad vik med bra ankarfäste i sand. Se upp för sjögräs.
Här ligger många båtar redan , bl a en svensk, och det blir att ankra med skohorn och få lagom avstånd till alla. Vi fick till det bra tror vi. Kapten har tillfrisknat och gjorde pytt på rester av fläskarrén.
12 maj- Monemvasia
I vackert väder fortsätter vi österut mot nästa udde med dramatiska berg och den vackra fyren Cape Malea Light House. Den ska vi runda och sedan angöra hamnen i Monemvasia. Vi kan segla 3 timmar, men mest blir det motor. Båten rullar hela tiden i dyningen. Men havet är lugnt. Vi ser leden där lastfartygen går strax utanför oss, vi räknade till 11 st på en gång.
Den gamla staden på en klippa ute i havet, med ett näs som kunde skiljas med en öppningsbar bro, var staden en stark befästning och fanns redan på 600-talet. Vi har fotat här förut, men man blir fascinerad över den vackra vyn.
Vi hade inte räknat med att det skulle vara några båtar men det var nästan fullt i hamnen. Det verkar vara några som ligger här jämt, bl a en stor katamaran. Efter att ha snurrat ett tag och funderat på att lägga oss vid en ny ponton, som inte verkar helt färdig, ber vi en båt vid kajen att dra sig några meter bakåt så vi får plats framför dem. Det gjorde de gärna och hjälpte oss att förtöja. Ett glatt killgäng från Polen. Vi räknar med att ligga kvar två nätter.
13 maj
På natten blåste det upp och vinden ylade i bergen, det är ofta så här. Man får förtöja för storm. Vår planka som skydddar fendrarna mot kajen dunkade kl 3 på natten i sidan på båten. Den hade klättrat upp och lagt sig på fel sida om fendrarna, vet inte hur det kunnat gå till, men vi förstås uppe och lade om den.
Styrman som är morgonpigg var uppe tidigt och höll utkik efter tankbilen. Eftersom polska båten skulle avgå, väcktes kapten för att bistå om det skulle bli problem. Det gick jättebra. Nu kom så vår vän från 2018 och 2022 med sin minitankbil körande ända längst ut på kajen till oss. Vi var alla tre översvallande glada att ses igen och kramade varandra. Vi var hans första kund 2018. Han är nu 69 år och har inte råd att pensionera sig, säger han. Han är noga när han tankar både extradunkarna och tanken full. Äntligen kan vi äta en sen frukost efter att kapten skaffat färskt bröd.
Nu får vi för oss att flytta båten närmare den enda vattenposten som finns längre in på kajen. Det finns nu en plats ledig i närheten. Det blir en enkel match och vi får också hjälp av en båtgranne, Efter att ha skarvat alla slangar vi har inklusive en plattrullad reservslang, når vi vattenposten. Vi passar på att spola bort lite salt och sand från båten, men använder inget rengöringsmedel, innan vi fyller tanken. Vattnet är klart i hamnen och små fiskyngel simmar omkring vid båten. Sköldpaddor dyker upp ibland.
Nu ska vi byta en lina, s k lazy-jack, i segelpåsen, som håller seglet på plats när det inte är hissat. Den har nästan nötts av och är bara en tunn tråd. Då vi inte seglar brukar vi sätta storfallet innanför linan och ner i en ögla. Fallet har nött mot linan. Tur att den inte gick av helt, då hade styrman fått hissa upp kapten i riggen.
Sedan blir det promenad upp till den gamla fina staden som ligger skyddad av murar, klippan och havet. Det finns en lång historia om denna stad ända sedan 600-talet, rekommenderas att läsa om på webben. Flaggor vajar i vinden och efter att ha frågat i en bar får vi reda på att de firar heliga Maria. Restauranger ligger i en trång gränd, men har fina terasser ut mot havet på andra sidan. Vi tar en Nissos öl på en bar på gatan med utsikt över havet.
14 maj, Plaka
Först motor i motvind och sjö, sedan efter udden en bättre vinkel på vinden så vi kunde segla några timmar, Plaka är en liten hamn som vi låg i 2018. Liksom då blåste det upp lagom till tilläggningen och gick hög sjö från SO. Vi slank in i hamnen innanför vågbrytaren och fick en bra tilläggning långsides utan hjälp. Det är markerat att man inte får ligga lågsides utan måste ankra med aktern ín mot kajen. Det struntade vi i, det är ju lågsäsong. Här går en del sjö in i hamnen så det är inte så bekvämt. Vi lägger kätting och fjäderlinor för att få det lite mer bekvämt. Mot kvällen då vinden lagt sig minskar gungandet till godtagbart. En usel vågbrytare som dessutom är halvt nedrasad. Jag kan inte rekommendera hamnen, även om byn är trevlig.
Coast gard kommer med bil och vill se våra papper, speciellt att skatten TEPAI är betald vill de kontrollera.
Det finns varken vatten eller el tillgängligt. Det finns en supermarket men de har inte så stort sortiment. En taverna är öppen, och har förvånansvärt många gäster en vanlig tisdag. Det visar sig att många husbilar har ställt upp här och eftersom vi är den enda attraktionen i hamnen pratar flera av dem med oss på sin kvällspromenad. Två av familjerna var tyskar och ett par från Luxemburg. Det regnar lite på kvällen så vi sätter upp sittbrunnstältet.
En Drakfisk står still under båten vid aktern. Ovanlig syn och väldigt giftig. Den har tydligen invaderat medelhavet.
15 maj, Porto Kheli/Heli
Det rullade i hamnen hela natten även om det avtog något. Ett fenderskydd hade nötts hål i och fick bytas ut.
Vi gick i bleke tvärs över till nästa ”finger” och hamnen Porto Kheli. Här finns en marina och man kan också ligga vid stadskajen, men vi föredrar att ankra i den stora grunda viken med sandbotten och bra hållbotten. Mitt ute på havet mötte vi en stor grupp delfiner, säker 20 stycken, som hoppade runt oss. Vi filmade ett gäng delfiner som också simmade framför fören och tävlade med Pinta som gick för motor i 7 knop. De är otroligt snabba och smidiga.
Nu ska jollen sjösättas efter att ha legat på fören på båten hela tiden. Det blir nu ljust och fint i förpiken igen och skönt att se dingen bakom båten. Vi kan då köra iland och bunkra imorgon. Vi avser att ligga kvar två nätter här i den fina viken. Här är inga vågor utom när någon båt kör förbi.
16 maj
Sovmorgon och senare rodde kapten oss in till stranden och vi bunkrade i den fina AB supermarket med både kött- och charkdisk. Vattnet är inte badbart för oss, även om några högljudda ungdomar simmade omkring i det grumliga vattnet. Vi kunde ändå duscha på badbryggan då det är långt till grannar här. Flera båtar verkar uppankrade och övergivna. Lugnt och stilla och skönt att bara vara.
17 maj, Poros, vik
Avgång mot Poros, där vi planerar att ankra i en vik en bit från den livliga staden. Det är helg och då brukar också Atenarna komma i sina supermotoryachts. Färjor trafikerar området flitigt.
Det blev en gråmulen lite långdragen motorfärd, med 1-2 m/s och dyning rakt framifrån. Kyligt i luften och efter en regnskur var hela båten gulbrun och sandig. Vi fick torka av det värsta med en trasa.
Det är kul att gå i sundet innanför Poros, men det var många båtar som har sett sina bästa dagar som ligger vid kajerna. En del ligger också på boj eller ankrade.
På nordsidan om staden finns också pontoner och kaj att ankra vid, och vi funderade ett tag på det men då blåste det plötsligt upp med 6-7 m/s. Det verkar inte finnas el vid pontonen, så då tyckte vi det inte var någon vits att lägga till där. Vi har allt vad vi behöver och det kan vara rätt livat i hamnen, speciellt på helgerna. Det ser rätt ruffigt ut så här års vid lågsäsong.
Då vi kommer fram till viken NV om Poros ”Makrykavos west” kl 15.30 ligger det redan två motorbåtar inne i viken med linor mot stranden. Det är långgrunt så vi kan inte komma lika långt in mot stranden som de. Mitt i viken ligger också en hyrd ”badbåt” med två ungdomar. Vi antar att de inte ska ligga där i natt, så vi ankrar en bit ifrån dem och drar oss utåt. Så fort vi var klara, stack de. Hade de sagt att de skulle åka snart hade vi kunnat ankra längre in i viken. Men det är ok. Vinden har stillnat helt. Vi hoppas på en lugn natt.
Ytterligare 7 båtar ankrar under kvällen på svaj runt oss. En motorbåt lägger sig mot land och kommer inom vår radie, men vägrar att flytta sig. Som tur är blåser det inte i natt.
18 maj, Sounion, södra udden på Atenfastlandet
Motorgång över öppet hav, trots några försök att segla, för lite vind och från fel håll. Disigt och mulet men inget regn. Ankrar i viken där det allt eftersom blir fler och fler båtar. På kvällen är det fullt men dimper ändå in charter med tända lanternor som snurrar omkring och föröker hitta en plats. Vi klarar vårt ankare denna gång. Hamnen är jobbig med vågor utifrån där motorbåtar och skepp passerar. Detta gör att vi rullar ibland så vi får hålla i oss och allt löst. Natten blir trots allt ganska lugn. Vi har förstås sjöstuvat som för storm om det ska gunga i natt. Uppe på en hög klippa är Poseidons tempel vackert upplyst i mörkret. Solen går ner kl 20.18.
19 maj, Kea, ankring Vourkari north
Vi går mot Kea österut och får vind bakom udden. Sätter segel och får en fin segling hela vägen i bland går vi 4 knop och ibland 8 knop då vinden plötsligt ökar till 10-11 m/s vid ön Makronissos, så vi får falla av ett tag. Sedan lugnar det sig och vi styr upp på kurs igen. Det blåser rejält invid Keas land så vi får gå in i den stora viken i NV med seglen uppe för att kunna ta ner i vindlä och utan hög sjö. Vi lägger oss för ankar i den norra delen av viken och det blåser NO 7 m/s. Vi är först på plats, sedan kommer fler och fler och kapten får försvara reviret framför vår båt, där flera försöker ankra tvärs över vårt ankare. En britt lägger sig strax bredvid oss och det är en halv båtlängd emellan. Det är ok säger de nöjda och stänger av motorn. Vi fendrar av om vinden ska vända på natten, eller om det blir stilltje, vet ingen hur båtarna kommer att ställa sig i förhållade till varandra.
Det finns en låg stadskaj här att lägga till vid, men utan service. Det blir en spännande kväll med många avancerade tilläggningar som avslutas med att en charterbåt ankrar invid kajen, bland några stora motorbåtar, och drar fast sitt ankare utåt mot vinden. Det skriks och vrålas från en motorbåt, samtidigt om deras hund skäller hysteriskt, och den stackars chartern har fastnat i deras ankarkätting. De drar och kör båten åt olika håll utan resultat, annat än en avskalad för där ankarkättingen dragits mot. Till slut ger de upp och backar över två andra motorbåtars kättingar och lägger till vid kajen. Vi antar att det ska lösas imorgon då motorbåten ska ge sig ut och då kommer att hissa upp deras ankare med sin kätting. Den vackra fyren Lighthouse Kea blinkar vid inloppet
20 maj, Kea, södra viken, kaj Ormos Livadi, Korissia
Båten är åter brun efter en regnskur så vi tvättar med en hink och borste och trasor av det värsta med sötvatten. Vi ämnar fylla på vattentankarna då vi flyttat in oss vid kajen i södra delen av den stora viken. Vi lyfter vårt ankare utan kollisioner och kan med hjälp av båtgrannar lägga till vid kajen, med 40 m ankarkätting, i den lilla orten Korissia i den södra delen av viken.
Här finns vatten och el i stolpar på kajen. Det var ingen som tog betalt. Dags för bunkring och laddning av alla elprylar, främst tandborstarna som inte fungerat på ett tag. Tvättautomat finns inte ( möjligen att det fanns, såg jag senare på Google) så det blir handtvätt i diskhon och tork runt relingen. Sopcontainers står borta till höger om supermarknaden en bit in på gatan. Det finns flera små soptunnor på kajen. Bageriet ligger uppför en trappa i en smal gränd rakt framför oss. Det finns en busstation intill sandstranden, och taxi, om man vill göra utflykter. I närheten också en slaktare där vi köpte 3 kycklingklubbor, 2 kotletter och ägg, för 8 euro. Vi fick syn på en minitankbil och vinkade in den. Då tanken var full, sprutade det ut diesel. Den slangen hade inte autostop!
Hamnen är också färjterminal och flera bolag lägger till här. Det är ankring förbjuden i viken intill, så färjorna har svängutrymme. Det är en del trafik på gatan som går precis intill kajplatserna, men den stängs av på kvällarna. En båtgranne har trasslat in rullseglet, men får låna en båtstol av någon och hissar upp sin kapten som får loss det.
21 maj, Kithnos, Kolona vik
Idag fattades ett gemensamt beslut att ändra färdplanen och segla söderut i Cykladerna istället. Detta ändrades senare och vi vänder tillbaka. Vi trodde vi skulle kunna finsegla och bada i vackra vikar, men vindarna här är inte som man tror. Först gick det bra att segla och vi gjorde god fart. Snart blåste det upp och vid 11 m/s snett bakifrån, blev det jobbigt i vågorna att hålla båten så det inte skulle bli gipp. Vi skulle nu ta ner förseglet för att kunna få ner storen, men inhalningslinan till förseglet fastnade så vi fick inte in det. Som tur var minskade vinden lite så kapten fixade problemet. Antagligen var det en gammal draglina i toppen på masten som snott in sig i svirveln. Den lossnade och föll ned på däck.
Nu mojnade vinden helt och vi tog ner seglen och började motorera. Då vi skulle vända runt Kea och gå österut mot Kithnos blåste det upp igen 9 m/s med höga vågor i sidan. Vi satte en liten del av förseglet för att få jämnare gång men fortsatte för motor en timme till mot målet, viken Kolona. Efter att ha vilat och ätit lunch börjar vi titta på vädret framöver och nu väntas NW vindar med upp mot kuling, så vi beslutar oss för att ge oss av tillbaka imorgon bitti. Det ska inte blåsa imorgon men vem vet? Styrman tog ett dopp, men kapten påstod att det luktade olja, det pågick sanering då vi var här för 2 år sedan efter ett utsläpp, och han vill inte smeta ner sig. Vi som känner honom vet att det kanske inte hade blivit något dopp ändå! Det visade sig att vi hade spillt lite diesel i akterstuven vid senaste tankningen och att det var därifrån det luktade!
En svensk tvåmastad Nauticat ”Tusan” ligger strax intill oss och vi blir inbjudna på ett glas före middag. Trevligt med lite seglarsnack.
22 maj, Kea igen, NV viken ankring
Vi hade tänkt gå till Poros tidigt ca 45 nm, men bestämde oss för att segla upp till Kea igen. Det ska blåsa lite hårda vindar längre västerut och Poros var inte så lockande att ligga inblåst i.
Det är disigt och regnar några skurar vilket gör båten helt brun igen. Vi seglar i god fart, 6-7 knop, norrut men de sista 4 nm gick vi för motor rakt emot vinden, men det var inte så besvärande sjö. Vi ankrade nu nära kraftledningarna som ligger i den NV viken. Hoppas kablarna är belägna där de finns utritade på sjökortet! Det finns inga skyltar iland. En del sjögräs på botten så man får leta upp en sandfläck att placera ankaret i. Bra sikt, 5 m djup. Sol igen och bad före lunch.
23 maj
Vi tog dingen över till Korissia och handlade. Det gick på en timme fram och tillbaka, ca 10 minuters jollande. Sen såg vi att det stack upp en bit elkabel på botten några meter från vårt ankare lite närmre än vad vi trodde. Det stressade oss lite om vi skulle ha oturen att fastna i kabeln. Det såg ut som någon hade gjort det eftersom den var frilagd några meter. Då bestämde vi oss för att flytta in i den inre viken nära kajen i Voukari. Det var inte många båtar, men under kvällen rasade det in den ena efter den andra. Några ankrade för nära varandra och fick flytta sig, en båt höll på i 1,5 timme på olika ställen och hamnade så småningom vid kajen. Solen steker in i sittbrunnen. Vi grillar i sittbrunnen efter att solen gått, ner fina kotletter från slaktaren i byn.
Det ska bli skönt att komma ut på havet imorgon bitti.
24 maj, Poros vik NV, ”Makrykavos west”
Avgick kl 07-00 och var framme 14.30 efter 45 nm, mest motorgång men lite segling blev det och sista timmen motorsegling med försegel. Motorn saktade plötsligt in men ökade igen snart. Vi blev lite chockade. Kapten satte på sig hörselkåpor och tog sig en titt. Det enda som kunde konstateras var lite fuktigt/läckage? runt bränslefiltret, vilket han drog åt ytterligare. Inget mer hände sedan under färden.
Det blåser tyvärr SO vind rakt i viken där vi ligger 6-7 m/s och upp till 9-10 i byarna.Vi lade ut 55 m ankarkätting på 10 m djup och sitter fast ordentligt, men det är blåsigt och inte så mysigt. Vi har visst skydd av udden för sjön. Eftersom det är helg vill vi inte lägga till i Poros, det är så livligt och rörigt där då.
25 maj
Vi seglar mot Porto Heli i lagom vind och så småningom med motor plus försegel. Motorn saktade åter en in, men kom igång igen som tur var. Den verkar inte få bränsle. Detta måste förstås utredas ordentligt. Vi gör 8 knop och kommer fram tidigare än planerat och ankrar på svaj.
Det är perfekt för nu ska vi fira både styrmans födelsedag och vår 22 åriga bröllopsdag. Vi börjar med att ro in och handla lite godsaker och sedan badar vi och gör oss fina. Cavan är redan kyld och vi börjar med ost och kex. Senare blir det fläskkarré och kokt färskpotatis med god ”Pintasås” och ett gott rött vin. Det blir regn på kvällen men vi hann äta ute i sittbrunnen. Det får bli ett restaurangbesök vid ett annat tillfälle.
26 maj
Nu har kapten konsulterat instruktionsboken för Volvo Penta, D2, 55, och konstaterar att luftfiltret, som ska bytas vartannat år, inte är bytt någon gång! Han tar bort det och konstaterar att själva filtret är helt upplöst. Inte undra på att motorn saktade ner av skräpet. Momentet hade fallit bort i den årliga åtgärdslistan.
Vi kollar att det finns en båthandel/chandler med gott rykte i Heli och som även har öppet på söndagar, och kör denna gång in med snurran. Vi får vänta på ägaren, men då han kommer så småningom kan han beställa ett nytt filter åt oss. Det kommer att ta några dagar, men vi har gott om tid så vi beslöt oss för att ligga kvar tills det är ordnat. Fantastiska solnedgångar. Vi ligger nära ett vrak som är vackert och lyser upp i kvällssolen så det ser ut som det är party ombord.
27-29 maj
Vi jobbar med styrmans mobil som inte verkar kunna ta emot samtal, men hittar inga fel, trots uppdatering och felsök enligt Samsung.Vi har bytt simkort mellan våra mobiler för att se om det är telefonen som är fel, men det är kortet som inte fungerar. Tagit kontakt via mejl med Hallon som är leverantör. Inte fått svar på 2 dgr. Öppnade chatt och från könummer 22 till 5 väntade jag, sedan slängdes jag ut och fick börja om på 22. Till slut fick jag kontakt och efter 2 timmars chattande då jag uppmanades till att lämna alla möjliga uppgifter och omöjliga om man skulle ha kvar kontakten, bl a att ta ut kortet och uppge simkortsnummer, så skulle de lämna till IT som ska svara över mail. Jag lyckades genom att byta mobilnätverk från Nova till Vodafone få igång samtal och sms igen. Det varade inte länge för mobilen byter tillbaka till NOVA automatiskt fast jag försöker välja nätverk manuellt.
Luftfiltret ska komma ikväll och vi har meddelat att vi hämtar det imorgon fm. Det innebär att vi ligger kvar på onsdag också så kapten i lugn och ro kan installera filtret och provköra motorn. Det verkar fungera. 25 Euro för en skumgummibit!
30 maj, Monemvasia
Vi ger oss av tidigt och har mest motorgång, med delvis stöd av försegel, till Monemvasia. Den nya Raymarinen visar fel kurs med 20 grader, kapten försvinner ner i båten och rotar runt givaren i garderoben. Han hittar ett insektsdödarracket, av metall, som ligger ovanpå garderoben och påverkar kompassen. När han tar bort det styr båten upp på rätt kurs.
Där finns en plats vid kajen som vi smiter in vid efter 6 timmar. Det blåser 6-7 m/s även inne i hamnen. Vi trycks mot kajen och får lägga flera fendrar och båda plankorna emellan. Vår vän med tankbilen ringde vi efter och han tankade under glatt samspråk. Vi kunde också fylla den tomma vattentanken i fören då vi låg nära tappstället.
Vinden ökar och i byar om 15 m/s blir det inte behagligt. Vi får ta ner biminin som riskerar att slitas sönder. Det blir inte lugnt förrän vid 22 tiden så vi äter middag inne. En promenad i land med sopor hann vi med. Vi tittar på prognoser för flera dagar framåt och det ser lugnt ut, men det skulle det vara idag också. Eftet en stunds resonerande bestämmer vi oss att inte chansa och gå västerut, utan åter vända och gå österut och så småningom ta oss genom Korintkanalen.
31 maj, Porto Heli igen
Upp i ottan och iväg. Enligt prognosen ska det inte blåsa förrän på eftermiddagen och då SW till SO. Vi kommer runt ön med det höga berget och får 7 m/s NW på oss i sidan. Vi sätter segel och gör 7 knop i ungefär en kvart till nästa udde, där dör vinden och sedan blir det bleke och motorgång. Motorn gör en nedvarvning igen, ökar efter några sekunder och tuffar på som vanligt. Det bytta luftfitret kanske inte hade med saken att göra. Vi ska göra en ordentlig genomgång när vi kommer i hamn.
NY SIDA juni