Augusti 2015

1 augusti i La Coruna

Sov länge och vaknade till värme och solsken. En ovanlighet detta år då all värme gått åt till den globala uppvärmningen och inget blivit över till oss, ända till nu.
Tvättade båten grundligt då den på utsidan mer liknade ett saltkar än en båt. Även seglaroverallerna spolades av och alltsammans torkade på ”0-tid”.
Fick senare på kvällen besök av ett par kurskamrater från Utsjöskepparen. De har valt att etappvis seglat sig hit och lämnar nu båten för denna säsong. Över ett glas rosé utbytte vi erfarenheter.


2 augusti

Vilat upp oss och flanerat på staden. En charmfull stad med vackra gränder och torg. På eftermiddagen samlades spanjorerna på tapasbarena och högljutt delgav varandra livserfarenheter.


3 augusti

Avgick till Camarinas kl 9.30, 59 nm. I början ingen vind. Utanför Islas Sisargas satte vi segel vid 12-tiden. Enligt prognos skulle vinden vända från SV till NV vid lunchtid. Vi kryssade i SV vind hela eftermiddagen. Ännu en misslyckad prognos över vindarna. Dyningen varierade från väst mellan 1 till 2 meter. Hade avverkat 59 Nm mot beräknade 45. Kom fram vid 18-tiden. Möttes av en trevlig hamnkapten som bara kunde spanska.
När vi skulle beslå seglet såg jag att en draglina i bommen hade gått av. Jag beslöt mig för att ta loss den vid masten. Då fick jag en smärre chock. Bulten som håller bommen vid masten hade helt gängat ut och satt bara fast pga friktion i mastbeslaget. Detta hade kunnat bli mycket allvarligt om bommen fallit ner på rufftaket under segling. Felet var att båten vid leverans försetts med U-schackel som håller masthornet. Det skall vara ett lyr-schackel, vilket det nu är.


4 augusti

Cabo FinisterreI ingen vind satte vi av mot Muros, 36 nm. Dyningen låg kvar sedan igår. Efter Cabo Finisterre ökade vinden från NV så vi rullade ut förseglet och gjorde 5-6 knop i vindar på 6-7 m/s. En riktigt skön segling i solsken, vilket upp till nu varit en riktig bristvara. Anlände till Muros vid 15-tiden efter 36 Nm. En vänlig engelsktalande hamnkapten mötte på bryggan.
En gammal stad med trånga stenlagda gränder och trappor.
Vi beslutade oss att ligga kvar en dag då prognosen tyder på sydlig vind upp till 7 m/s.
Äntligen kunde vi fira Biscaya med champagne och snittar.


5 augusti

Muros. Den prognostiserade sydliga vinden om 6-7 m/s har helt uteblivit. Inte heller uppehållsvädret stämmer. Istället växlande svaga vindar, mest från syd och hällande regn.
Spanska tullmyndigheten, bestående av 3 tjänstemän var på visit. Om franska dito var ineffektiva var det ett intet mot dessa herrar. Skrev av pass och båtregistrering, det var allt.
Bunkrat lite mat. Köpte en okänd fisk i fiskståndet. Det blir en spännande middag att se fram emot. Visade sig vara Atlantmakrill och stektes filead med skinn och panerad, med god sås.


GränderMuros 6 augusti

Promenad i den gamla byn med smala gränder. Kyrka från 1300-talet. Idag växlande molnighet och ingen vind. Imorgon fortsätter färden söderut.

I de spanska vikarna, kallade Ria, kan man ligga för ankare. Då måste man ha jollen tillgänglig, men vår ligger tryckt nedstuvad i akterkabinen.fiskpatrull

I marinorna huserar en rengöringspatrull i form av silvriga fiskar. De ser ut som stora sikar och underhåller också bottnarna på båtarna, fisk-SPA?

 


7 augusti

Avgick vi kl 8.30 för motor kryssande mellan fiskeredskap som man noga får hålla utkik efter. Det skulle blåsa upp under dagen men vi hade inte vind förrän sista 2 timmarna då vi gick med enbart försegel i 7-8 m/s på läns. Vi var framme i Baiona kl 15, 43 nm. Ligger långsides utanpå ponton.

MINOLTA DIGITAL CAMERABesökte en kopia av ett av Columbus skepp vid första expeditionen till det nya landet. Det var vår namne Pinta, vilket är ett museum. Jättebra gjort med MP3 inspelning om historien kring expeditionen och hur man levde ombord. Skeppet flyter och är en exakt avbild av en karavell från 1493. Blåste upp och blev kuling på kvällen. Stormförtöjning med fjäderavlastning och 2 bollfendrar förutom de 6 vi redan hade ute. Vinden ligger på så vi trycks mot pontonen.

 


8 augusti

Ligger kvar i Baiona. Sov gott trots kulingnatten. Fortsatt blåsig dag och vila, tankade ur extradunkarna med diesel och fyllde dem igen på macken, bunkrat vatten och mat. Solen skiner och det är kanonvarmt om man sitter i lä. Planerar fortsatt färd imorgon.


9 augusti

Upp i ottan , dvs kl 6. Avgick kl 8.30 då dagen gryr i vacker soluppgång, för motor. Glömmer snart spanjorernas trevliga lördagskväll (vi tråkmånsar försökte sova för att gå upp tidigt) som också avslutades med fyrverkerier. Så småningom blåste det upp och vi satte förseglet. Också storen kom upp efter ett tag. Det blev en vindökning upp till 13 m/s tillfälligt. Sedan hade vi stadigt 9 m/s läns med bara storen. Eftersom det blåste lagom och var sol och härligt med lagom stora vågor fortsatte vi längre än vi tänkt, 64 nm.

Pinta seglarÄntligen Portugal! Ligger nu i Lexios norr om Porto. Var framme kl 19.30 och fick bråttom till hamnkontoret som stänger kl 20. Här kostar det bara € 17,95 till skillnad från de senaste två spanska hamnarna som båda tog € 35 med minimal komfort och service, dyrast på hela resan.

En bild på oss under segel som engelsmännen på ”Broersbank” tog strax innan angöring då vi vejde bakom dem.


10 augusti

strand LexiosLiggdag i Lexios. Handlat lite under promenad i den ganska slitna staden. Brödet fick vi leta efter det finns mest cafeer med sötebröd. Några småfrallor fick vi tag i till sist. Det finns en väldigt vacker beach här med rullande atlantvågor. Surfare testar sina kunskaper. De som badar är i en utomhusbassäng vid stranden.

Här fick vi ställa tillbaka klockan 1 timme.
En svensk laurinkoster från Västervik har dykt upp bredvid oss. Erfaren ensamseglare som flera gånger varit över till Karibien. Hur klarar man nätterna? ”Man sover när man behöver. Ska ni till Medelhavet? Det är bara blåsigt och dyrt!”.


11 augusti

Tji fick vi efter att ha gått upp kl 06 för att fortsätta seglatsen, var det bara att krypa till kojs igen. Vinden har vänt till syd och 7 m/s (rakt emot) och det var dimma, mistluren har tjutit hela natten. Verkar hålla i sig en dag till , så vi får se när vi kan fortsätta.


12 augusti

Figuiera da FozMot Figuiera da Foz 60 Nm. Bra prognos visserligen svag motvind S 3 m/s men ska vända på dagen W till NW och öka något. Tidigt upp och iväg. Mulet och daggvått. Vinden S 5-6 m/s ökade så småningom till 9 m/s och vågorna växte. Svårt att gå med motor mot sjön. Slår i båten och svårt att väja eftersom man samtidigt har akterlig dyning. Vi vänder vid 13-tiden och går med förseglet tillbaka sökande efter en alternativ hamn för ev ankring i åmynning. Vinden verkar då avta så vi beslutar oss för att kryssa mot sjön för att så småningom komma fram till rätt destination. Kryss mot färdriktning i hög sjö-njaa- vi kommer ingenstans tycker vi. Men som genom ett trollslag minskar vinden och vågorna något, molnen drar bort och solen kommer fram, så vi startar motorn med storen uppe för att kunna styra på målet. Får så småningom stöd av halvvind, men för lite för att segla så vi fortsätter med motor och kör då 6,6 knop. Kapten muttrar hela tiden något om ”väderprognoser och spåkärringar- och det värsta är att de har betalt för det!”. Rundar udden, varje udde har sin speciella charm, och konstaterar att Portugals kust mellan dessa hamnar består av en lång sandstrand men också höga skogsbevuxna klippor.

Efter 69 Nm kommer vi fram ca kl 19.30 inrullande med dyningen, kryssande mellan fiskedon, och med strömt vatten runt pirarna. En hamnvakt visslar från kajen ovanför oss och pekar att vi ska runda en pontonbrygga, lägga till och sedan komma och registrera oss. Bra kroppsspråk? Tilläggningen går snabbt. Registreringen tar ca 1 timme. Kl 21 kan vi börja med maten. Efter att bara ha ätit mackor under dagen är man rätt hungrig.


13 Augusti

Liggdag i  Figuiera da Foz, vård av båt och manskap. Besökte en jättefin inomhusmarknad med grönsaker, frukt, kött, ost, bröd, fisk, ja allt man kan önska sig. Vi tankade våra dunkar och skulle fylla på dem innan macken stänger kl 12.30. Den var redan stängd och vi fick lämna våra dunkar i en butik så länge . Kom tillbaka kl 14, sa ägaren. Vi gick dit kl 15 och då var macken fortfarande stängd. Vid bryggan låg en engelsman som suckade att macken kan öppna idag eller imorgon beroende på när ägaren kommer tillbaka från Lissabon. Vi gick och handlade och tillbaka till båten- Kl 17 kom mackägaren och då fick vi våra dunkar fyllda.

På kvällen kom vår vän i laurinkostern efter att ha kämpat med motorgång hela dagen. Jag är så trött på det här med fel vind och för lite vind, tacka vet jag att sträcka ut i lagom vind med seglen spirade, mot Kanarieöarna, sa han.


14 augusti

PenicheFrån Figuiera da Foz till Peniche, 53 Nm. Motorgång igen hela dagen kl 07.30-16.00. Visserligen medvind denna gång men för lite vind. Dyningarna är för stora för att vi ska kunna hålla segel fyllda. De bara slår. Jobbigt med vågorna från sidan hela dagen och speciellt i ett område med en jättesänka på 1000 m där det uppstår konstiga toppvågor och rullande vågor samtidigt. Precis som vid kontinentaltröskeln på Biscaya-fast inte lika höga eftersom det inte blåser så mycket. Man får spänna fast sig med ben och armar mot en fast punkt för att inte fara omkring. Bra träning. Vi har säkerhetssele på oss om det skulle bli ett kast. En lång dag men solen sken de sista timmarna. Udden vi rundade till bukten med hamnen har sin egen charm. Det ligger en mindre klippa en bit ifrån den stora. Det verkar finnas grottor och annat spännande för turistbåtar glider omkring nära klippan. Vi är glada att äntligen komma i hamn. Det finns bara en lång gästponton och den är redan fullbelagd, men några sjyssta tyska killar vinkar att vi kan ligga utanpå dem. De är på väg till Karibien via Kanarieöarna. Det blir skvimpigt på utsidan av pontonen eftersom det är en stor hamn med många fiskebåtar, turbåtar samt färjor som kör snabbt förbi.

Förutom inregistrering hinner vi knappt slå upp ett glas vin innan en polis på bryggan ska kolla båtpapper och pass. Mycket formaliteter som vi inte är vana vid.

Tyvärr orkar man inte med så mycket sightseeing efter en heldag på sjön, så vi äter och sover. Imorgon ska sista etappen till Lissabon bli av. Sen har vi en kort bit till det varv där vi ska ta upp båten. Vi har sagt att vi kommer på söndag. Det ska göras en del jobb innan upptagningen.


15 Augusti

Sista stora etappen mot Lissabon. Härlig dag med sol och ingen vind. Vi får ändå vara tacksamma att havet har visat sig från sin bäst sida med måttlig dyning 0,5-1 m. Vi kanske har vant oss, men vi tycker att det är ok att rulla och rulla. Bommen är låst med kaptens uppfinning så den slår inte alls. Vi går 45 Nm kl 7.30-15 medström ca 1 knop hela vägen, och tar in på Marinan vid Oersis. Passerar Cascais som har en fin marina, men dubbelt så dyr.

Vi ägnar dagen åt att fundera över om resan varit värd sina uppoffringar och enas om att det har den absolut. Ingen av oss skulle ha vilja ha den ogjord! Det har varit jobbigare än vi förväntat oss eftersom vinden har varit emot och mycket stark. Det har varit kallare och blötare än vi trott. Båten har visat sig bättre än vi trodde vad gäller seglingsegenskaper och boende. Besättningen har fungerat hyggligt och trivts ihop. Kapten (Pintzon, läspa gärna) har alltid en bra lösning på ev problem och styrman brukar ställa allt på sin spets och ifrågasätta tagna beslut. Vi har lärt oss mycket om segling i öppna hav och om varandra och oss själva (?). Vi ångrar inte att vi gjort resan. Kapten vill gärna göra om det, men styrman tycker att det är ok att ha kommit i mål.


16 Augusti

Dimman lättarmonumentDen sista korta biten blev också en utmaning. Vi vaknade i dimma och den gav sig inte, så vi beslöt att gå iaf. Tankade och gav oss i väg upp för floden Rio Tejo i total dimma med sikt ca 50 m. GPSn gör ju jobbet men vi spanade också hela tiden framåt. Det var en hel del båtar i farten. Dimman lättade så småningom när vi kom fram till bron över till Lissabon. Frihetsstatyn som är en kopia av Rio  gav oss en ”Columbuskänsla” av att kommit till en helt annan plats än planerat. Det visade sig dock vara rätt plats. Därefter styrde vi in i bojade leder i allt trängre och grundare vatten och kom vi fram till Tagus varv. Nästan i alla fall.

Det var ebb och det blev tvärstopp utanför bryggan. Vi mätte då 1,30 m! Vad göra? Vi räknade på tidvattnet och kom fram till att det borde ha ökat med en halvmeter om ca en halvtimme. Så vi gled sakta tillbaka i kanalen och vände sedan och denna gång kom vi in till bryggan. Vi har sedan konstaterat att vi under ebb ligger med ca 75 cm under dyn. Vi sov gott ändå, fast det även här var fyrverkerier vid midnatt. Tydligen populärt. Toalett finns och en liten duschkarbin. Några bor i sina båtar på land och några jobbar med sina. Imorgon räknar vi med att träffa varvspersonalen och göra upp om upptagning mm. Vi fick tips av några båtgrannar om att stänga ventiler och annat ordentligt för de hade två gånger fått in råttor i båten! Mysigt!

Champagne och snittar blev det iaf för att fira att målet uppnåtts. Totalt har vi seglat 2 285 Nm. Nu väntar äventyret nästa år att segla in i Medelhavet och all historia och matkulturer som finns att utforska i de hamnar  som finns där. Då har vi inte tidspressen utan kan njuta av att ha tiden på oss.


17 augusti

tagusChefen för varvet är en trevlig person och spånar om allt mellan krig och världsekonomi. Så småningom kan vi få reda på det mesta som vi kommit hit för. Överväger hotell och hyrbil (eftersom hotell ligger för långt härifrån) men bestämmer oss för att bo i båten som de andra. Städar och plockar ihop tvätt som vi sedan skickar iväg. Wifi fungerar bra. Tekniker från Raymarinservice ska komma imorgon och titta på autopiloten som varit en historia hela vägen. Varvet ska sköta om motorn imorgon och vi ska packa och stänga av allt. Bimini ska mätas upp. Båten ska sedan lyftas upp på land och vi ska tvätta och vaxa den, samt täcka över sittbrunnen med en presenning. Sen kommer det sorgliga avskedet av Pinta som ska vara här till nästa år.

 


uppe

18 augusti

Vi står på land! Vi fick sova i båten där den hängde! Ranglig stege för att ta sig upp och ned.

Flygbiljetter till torsdag 20/8 beställda.


19 augusti

klart för avgångDen första dagen som är helt vindstilla och stekhet sedan vi lämnade Sverige jobbade vi med att få båten klar till vinterförvaringen. Det gick åt mycket dricksvatten. Båten kom inte på plats förrän kl 12. Det skulle köras fram vagga med en gammal larvmaskin med tändkulemotor. Det mättes höjder och bredder och så småningom kom hela ekipaget körande och passades in noga i vaggan.

Det värsta var när vi skulle ta in utombordaren i båten. Vi lade ner den i duschen och då kluckade det och bensin rann ut. Det var bara att sanera och lukten fick vi sova med på natten. Alla lås var tröga och måste smörjas.


20 augusti

Stuvade, täckte, tömde vatten, delbetalade och tog taxi till flygplatsen. Vi åkte nu över bron ”25 april” som vi tidigare passerat under. Det var gott om tid och vi kunde nu koppla av och njuta av resan. Airbus, Air France, fantastiskt bekväm flygning. Mellanlandning i Paris, som vi bara såg från luften.

Tack för i år till er som följt oss och det har varit kul att få e-post till Pinta.