Augusti 2023, Ionian marina

26/8
Resan gick bra och taxin väntade med skylt på oss då vi kom ut ur ankomsthallen. Pinta hittades i mörkret och stegen stod uppallad mot aktern som avtalat. Vi kopplar upp oss på el och fyller på några tiotal liter vatten i aktertanken spetsad med en deciliter klorin. Kylskåpet är också prio ett.
Det är varmt, 27 grader, men fläktar skönt ute. Inne i båten är däremot varmare och vi öppnar alla luckor, med myggnät för, och sätter igång en fläkt. Det verkar inte vara så mycket mygg men för säkerhets skull. Det tar en stund att bädda och få lite allmän ordning i båten. Det är en timmes tidskillnad så då vi kommer i säng halv tolv är klockan hemma bara halv elva så det är vår normala läggtid. Det brukar gå fort att vänja sig vid tidsskillnaden, det är ju inte stor skillnad med 1 timme hit eller dit. Vi sover gott hela natten..

27/8
Vi har med oss bröd, smör, ost och juice för att kunna äta frukost. Kiosken är öppen i marinan så det går att komplettera med bröd, juice, skinka, yoghurt och tomater för lunchmackorna. Middag äter vi på tavernan. Dagens arbete består av att ta ner täckningen och spola av båten. Packar upp och stuvar undan. Sätter upp sprayhood och soltak. Fyller på mer vatten och sätter igång varmvattenberedaren. Vi är ovana med värmen och svetten rinner om oss. Det är bra med vätskeersättning, förutom den första Mythosen, som intas till lunchmackorna. Det blir sedan en lång siesta.
Vi är ganska ensamma på varvet. De flesta båtar är i sjön, men snart kommer många att ta upp sina båtar då det är slut på semestrarna här nere. Det är bra för då blir det mer plats i hamnarna sen.
Vi förbereder segelsättning med att dra ner de fall, som varit hissade med extralinor för att skyddas mot sol och smuts, och drar dem på sina platser ner till sittbrunnen. Det är en hel del ”pyssel” innan sjösättning den 1 september.

28/8
Storseglet riggas och sätts på plats med lattor och de 3 rev som finns. Skoten till reven kommer på rätt plats i block och öglor utan trassel i första försöket. (För dem som inte vet är reven till för att minska ner segelytan om det blåser mycket).
Det blir fruktansvärt hett då vinden vänder och den lilla fläkt vi haft övergår till helt vindstilla med stekande sol. Taket hade vi tagit ner för att komma åt att jobba med seglet. Vi får pausa och dricka både vatten och vätskeersättning. Snart börjar vinden fläkta från andra hållet och det blir uthärdligt igen. Vi har inte riktigt anpassat oss till denna värmen, 30-35 grader än. Vi duschar direkt på akterdäck och vilar en stund tills livsandarna vaknar igen.
Kvällen blir ljum och vacker med solnedgång och nästan fullmåne så vi får en fin promenad ner till Tavernan i hamnen för middag.

29/8
Natten blir klibbigt varm, med dubbla fläktar igång. På morgonen är det åska och ösregn med vindar som ylar över de öppna vidderna och från bergen runt om oss. Hoppas det medför svalare väder. Vädringsfönstret i köksdelen läcker fortfarande lite kan vi konstatera, men annars verkar allt tätt. Det finns inte mycket att göra inne så det blir en stunds läsande.
Efter 2,5 timme lättar ovädret och det blir soligt igen. Vi får nu upp förseglet också utan problem. Kapten tvättar båten på utsidan och styrman lufsar ner till hamnen för att konstatera att brödet är slut i kiosken, förutom en ensam fralla. Mythos fanns som tur var så att luncherna även i fortsättningen kan förgyllas av en liten kall öl. Siesta är ett måste beroende på värmen. På sena eftermiddagen kan vi åter göra lite nytta. Styrman tejpar vattenlinjen inför bottenmålningen som ska ske imorgon, om färgen har kommit fram som vi skickat från Sverige. Det fanns inte att få tag i samma sorts bottenfärg hos chandlern som vi har haft förut, och det gick inte att ta med i bagaget, så det blev postpaket. Kapten mekar och smörjer toastängningskranarna som kärvar. Sedan slipar han offeranoden på propellern, som blivit lite ankommen. Därefter drar han åt vantskruvarna som håller maststagen, som han alltid lossar några varv för att släppa på spänningen då vi står på land. Listan på åtgärder är lång, allt tas inte upp här, men vi betar av den så sakteliga.

30/8
I dag har vi bottenmålat med färgen från Sverige (iförda vita pappersoveraller så man ser ut som Iprenmannen). Det var tur att burken var ordentligt försluten för den var alldeles bucklig efter transporten. De 5 liter vi hade skulle räcka 2 ggr, men den räckte precis en omgång, trots att vi spädde ut färgen med thinner. Fint blev det i alla fall. Vi har hissat vimplar och satt upp attiraljer som ska finnas runt om på båten, Kapten har monterat det begagnade instrumentet till autopiloten som han fick tag i på Blocket hemma, något obekväm arbetsställning inuti stuvfacket. Det är likadan som det som gick sönder i ösregnet i våras. Vi vet ännu inte om autopiloten fungerar fullt ut, men det ser ut som om den har kontakt med centralen. Vi får testa funktionen i sjön sedan. Vi avslutade arbetsdagen med att manuellt hissa upp ankaret, som förvarats på marken, inklusive 100 m, 10 mm, kätting. Bra styrketräning.

Det bästa, efter en skön och välbehövlig dusch, är att promenera ner till hamnen för middag på taverna Panos, det är en bra bit, vi har båten längst upp på marinan. Därnere vid vattnet fläktar det skönt och det blir nog en vacker solnedgång ikväll också. Månen är dessutom full och lyser på vår väg tillbaka till båten. Vi provar också den andra tavernan i området, Ambassadör, med högre ambition avseende inredningen, men konstaterar att maten och servicen inte är bättre än på Panos, som är enklare inredd men mer familjärt.

31/8
Jollen monteras och pumpas med visst besvär uppe på däck. Allt görs klart inför sjösättningen imorgon kl 12.30.